Annons

Gängkriminalitet möter intimitet i ny pjäs

Gängkriminalitet och manlighet står i fokus när Ulf Stenberg och Emil Rosén Adsten följer upp succéföreställningen "Klipp han". "Bye bye bror" är en pjäs om att lämna en kriminell livsstil och en destruktiv manlig identitet bakom sig.

– Vi vill utmana publiken i vad manlig identitet kan vara, säger Ulf Stenberg.

Under strecket
Filip Joelsson / TT
Publicerad

Regissören och skådespelaren Ulf Stenberg följer upp föreställningen "Klipp han" med "Bye bye bror", som spelas på Riksteatern.

Foto: Jessica Gow/TTBild 1 av 3

"Jag blir provocerad av det jag uppfattar som orättvisor", säger Ulf Stenberg om varför han tar sig an utanförskap i sina pjäser.

Foto: Jessica Gow/TTBild 2 av 3

Ulf Stenberg varvar regisserandet med skådespelaryrket. Han är bland annat nominerad till en Guldbagge för sin roll i filmen "Fraemling".

Foto: Jessica Gow/TTBild 3 av 3

I över tio års tid har Ulf Stenberg och barndomsvännen och kollegan Emil Rosén Adsten djupdykt i olika typer av utanförskap, och gestaltat temat på scen via Teater Fryshuset i Stockholm.

I "Klipp han", som spelades för utsålda hus på bland annat Dramaten 2017/18, gavs en inblick rakt in i dödsskjutningarna som drabbar unga i landets utsatta områden. I uppföljaren "Bye bye bror" skildras hur svårt det är att lämna den kriminella banan bakom sig.

Annons
Annons
Annons