Annons
X
Annons
X

Gammal ”sanning” bakom fibermyter

För 20 år sedan var det en obestridlig sanning att fibrer motverkar cancer i grov- och ändtarmen. Numera är det få ­forskare som längre tror på ett så enkelt samband. SvD har listat några av de vanligaste myterna om fibrer.

Mjöl till vänster är malet i första slutmalning. Mjölet till höger är sista malningen till finkli.
Mjöl till vänster är malet i första slutmalning. Mjölet till höger är sista malningen till finkli. Foto: GUNNAR LUNDMARK

Fibrer sänker kolesterolet och minskar därför risken för hjärtsjukdomar.

FEL I havre och korn, liksom i frukt, bär, rotfrukter och grönsaker finns gott om vattenlösliga fibrer som delvis bryts ner av bakterier i grovtarmen. Äter man tillräckligt mycket av dessa så minskar utan tvekan det dåliga LDL-kolesterolet.

Men för att sänka kolesterolet måste de lösliga fibrerna vara gel-bildande. Många av de nya sorters isolerade fibrer, exempelvis inulin och oligofruktos, som tillsätts i processade livsmedel är lösliga men inte gelbildande och sänker inte kolesterolet.

Annons
X

Och det blir konstigare. I de största studierna som ligger till grund för kostråden har man sett större effekt på dödlighet i hjärtsjukdomar hos dem som äter fullkornsvete, och där finns främst olösliga fibrer som inte heller sänker kolesterolet.

Forskarna vet därför inte om fibrer minskar risken för att dö i hjärtsjukdomar. Kanske är det något annat i fullkorn från spannmål som skyddar. Om fibrerna bidrar är det knappast via det sänkta kolesterolet.

Fibrer skyddar mot cancer i ändtarmen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    FEL Förr var det en självklar sanning attfibrer förebygger cancer i grov- och ändtarmen. I dag är det få forskare som tror på denna koppling. Vetekli är den enda fiber som hittills godkänts av EU:s experter för att motverka förstoppning. De olösliga fibrerna i vetekli binder vatten i grovtarmen och ger på så vis avföringen den volym som behövs för att den ska föras framåt.

    Men flera stora studier har levererat nedslående resultat i frågan om detta även förebygger cancer. Ändå har myndigheterna svårt att frigöra sig från rekommendationen. Ett skäl är att den stora europeiska EPIC-studien såg ett samband mellan fibrer och ändtarmscancer, men då handlade det inte om isolerade och industriellt tillsatta fibrer utan om en ”fiberrik kost”. Andra stora studier pekar ut nyttan av fullkorn. Kanske är det den naturliga mixen av olika fibrer, vitaminer, mineraler och andra ämnen i fullkornet som skyddar. Bevisen för fibrerna serverade ensamma för sig skulle ge skydd mot cancer anses vara svagare än för hjärtsjukdomar.

    Fullkorn har mycket lägre glykemiskt index (GI) än vitt mjöl.

    FEL Många tror att fullkornsmjöl höjer blodsockret mindre än vitt, raffinerat mjöl. I själva verket är det viktigare för GI-effekten hur finmalet och hur fint siktat mjölet är. Ju mindre partiklarna är desto större del av mjölet exponeras direkt för kroppens enzymer och ger ett snabbt blodsockerpåslag. I dag mals nästan allt mjöl i kvarnar med stålvalsar som ger ett fint mjöldamm och det hårda fröskalet mals och siktas till minimal partikelstorlek. Fullkornmjöl som malts mellan traditionella kvarnstenar och har större partikelstorlek har därför också lägre GI än mer finmalet fullkornsmjöl.

    Annons
    Annons
    X

    Mjöl till vänster är malet i första slutmalning. Mjölet till höger är sista malningen till finkli.

    Foto: GUNNAR LUNDMARK Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X