Gamla trender blir som nya

TOFFELMANI. Det klapprar om skomodet i sommar. Efter att ha bubblat i kulissen i fler år har träskon – eller toffeln som den heter på skånska – fått en stabil plats på trendkartan. Bortom namnet Swedish hasbeens står två tjejer som ville ge nytt liv åt en älskad föredetting.

Under strecket
Publicerad

Emy Blixt och Cilla Wingård Neuman insåg värdet av nostalgi och 70-tals-retrotrenden när de satsade på att börja producera trätofflor.

Foto: MARTIN VON KROGH
Annons

Slutsålda i nästan alla butiker, en given snackis varhelst någon har dem på sig och på god väg att ta klivet till en mängd länder. 70-talsträskorna som går under namnet Swedish hasbeens är sommarens stora skosuccé.

Länge har modebloggare förutspått träskons återkomst, förra våren paraderade modellerna på Viktor & Rolfs visning runt i holländska varianter och redan 2005 var designern Åsa Westlunds kurbitsmålade träskor hårdvaluta bland modeälskare.

Annons
Annons
Annons