Recension

BarocktGamla och nya barockdrömmar i fruktbart möte

Vänster: David Klöcker Ehrenstrahl: Neger med papegojor och markattor(1670). Höger Pierre Gonnord: Iris (2011)
Vänster: David Klöcker Ehrenstrahl: Neger med papegojor och markattor(1670). Höger Pierre Gonnord: Iris (2011) Foto: NATIONALMUSEUM
Under strecket
Publicerad
Juergen Teller: ”Louis XV No2” (2004).

Juergen Teller: ”Louis XV No2” (2004).

Foto: JUERGEN TELLER/GALERIE SUZANNE TARASIEVE, PARIS
Ett dött barn. 1600-tal.

Ett dött barn. 1600-tal.

Foto: NATIONALMUSEUM
Till vänster: David Beck: DrottningKristina (1650) Till höger: Rembrandt van Rijn.Ung kvinna i profil.1632.

Till vänster: David Beck: DrottningKristina (1650) Till höger: Rembrandt van Rijn.Ung kvinna i profil.1632.

Foto: NATIONALMUSEUM
Annons

När nu Nationalmuseums samlingar är magasinerade i väntan på det renoverade museet 2017 prövar man andra, tillfälliga visningsplatser – enligt principen nöden är uppfinningarnas moder. I utställningen ”Barockt” samarbetar man med Kulturhuset Stadsteatern. I fem klimatanpassade och moderiktigt mörklagda rum visar man några av museets mest betydande verk från 1600-talet, den epok som är tyngdpunkten i samlingarna, vid sidan av svenskt och franskt sekelskifte 1900.

Resultatet är lyckat. Det är ungefär som att plötsligt stå inför gamla vänner i ett annat land. Man har trott sig känna dem men nu uppträder de annorlunda, livligare, säger nya saker. Zurbaráns spöklika ”Veronikas svetteduk” blir en förtrolig samtalspartner; Osias Beerts öververkligt illusoriska fat med körsbär får ett hisnande, kosmiskt djup; Rembrandts skira ”Ung dam i profil” blir gäckande humoristisk.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons