X
Annons
X
Recension

Boris Godunov Galet påhittig och himmelskt välljudande maktkamp

Den portade regissören Peter Konwitschnys uppsättning av "Boris Godunov" på Göteborgsoperan har blivit en magnifik uppsättning om makt och korruption, skriver Bo Löfvendahl.

Tomas Lind som Sjujskij och Clive Bayley som Boris Godunov på Göteborgsoperan. Foto: Mats Bäcker

Klart man är nyfiken. Vad var det regissören Peter Konwitschny sade när han fick ett utbrott under en repetition och sedan portades från teatern? Vet inte. Men vad som står klart är att hans ”Boris Godunov” är magnifik: musikaliskt rik, djupt oroande, galet påhittig och psykologiskt nyanserad – Konwitschny är en enastående personinstruktör.

Denna iscensättning av "Boris Godunov" hade premiär i Nürnberg 2016 och har sedan återskapats i Göteborg av assisterande regissör Annika Nitsch. Så går det ofta till vid samproduktioner med internationella stjärnregissörer; de kommer själva in i slutskedet och putsar till det sista. Att föreställningen i princip redan var färdig gav förstås teaterledningen större frihet att agera.

Tomas Lind som Sjujskij och Clive Bayley som Boris Godunov på Göteborgsoperan.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 3

En shoppingvagn blir till en jättelik avgud i ”Boris Godunov”. För scenografi och kostym svarar Timo Dentler och Okarina Peter.

Foto: Mats Bäcker Bild 2 av 3

Maktens män är bara kasperdockor. Mats Persson som Tjelakalov, Tomas Lind som Sjujskij och Joachim Bäckström som Grigorij (Den falske Dmitrij).

Foto: Mats Bäcker Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X