Annons

Catch-22Galenskap och ångest i Clooneys tv-comeback

Scheisskopf (Clooney) och Yossarian (Abbott, mitten).
Scheisskopf (Clooney) och Yossarian (Abbott, mitten). Foto: Philipe Antonello/C More

Med ”Catch-22” återvänder George Clooney till tv-mediet. Serien fångar den tragikomiska mix av galenskap och existentiell ångest som präglade Joseph Hellers roman ”Moment 22”.

Under strecket
Publicerad

Milo Minderbinder (t v) och överste Catchcart (t h) med ett parti tomater.

Foto: Philipe Antonello/C More Bild 1 av 1

Få boktitlar får ett sådant genomslag att de växer sig större än själva innehållet mellan pärmarna och blir ett vedertaget begrepp i människors vardag. Men Joseph Hellers svidande andravärldskrigssatir ”Moment 22” från 1961 är ett exempel på detta. Romanen handlar om den amerikanske bombflygaren John ”Yo-Yo” Yossarian, som för att slippa riskera sitt liv i bombräder över den tyska fienden hävdar att han blivit galen. Arméläkaren informerar honom då om moment 22 i det militära regelverket. Det stipulerar visserligen att man blir frikallad om man är vansinnig, men den som ansöker om detta visar därigenom en sund rädsla inför krig, vilket måste betraktas som ett friskhetstecken. Och en frisk soldat kan inte bli frikallad.

Ett sådant cirkelresonemang kallas ända sedan Hellers roman gavs ut för ”moment 22”. ”Vilket moment 22!” utropar vi inför bisarra paradoxer som blottlägger det absurda i tillvaron. Det kan röra sig om vardagliga orimligheter, som att man för att hitta sina glasögon behöver sina glasögon. Eller mer byråkratiska befängdheter, som att man för att få sitt nya medborgarskap måste ha befriats från det gamla, men för att befrias från det gamla måste man först ha fått sitt nya.

Annons
Annons
Annons