StormenGalen och kul hybridkonst häcklar även kulturen

I förgrunden Victoria Dyrstad. I bakgrunden Anton Hellström, Hilda Krepper, Filip Aladdin och Adam Axelsson i ”Stormen”.
I förgrunden Victoria Dyrstad. I bakgrunden Anton Hellström, Hilda Krepper, Filip Aladdin och Adam Axelsson i ”Stormen”. Foto: Ola Kjelbye

När konstnärskollektivet KonstAB tar sig an Shakespeares ”Stormen” förliser vi mitt i 2000-talets konsumtionshets där allt är en vara som kan säljas – även scenkonsten.

Under strecket
Publicerad
Hilda Krepper, Adam Axelsson, Anton Hellström, Filip Aladdin och Victoria Dyrstad.

Hilda Krepper, Adam Axelsson, Anton Hellström, Filip Aladdin och Victoria Dyrstad.

Foto: Ola Kjelbye
Annons

Jag lägger mig lika platt som kritikerna när årets Nobelpristagare i litteratur tillkännagavs förra veckan. Jag kände faktiskt inte till det Göteborgsbaserade konstnärskollektivet KonstAB. Så lokalt kan scenkonsten fortfarande verka. Och det borde ändå glädja gruppen som här bland annat häcklar vår uppkopplade och globala värld.

KonstAB är dock inte helt okänd för Stockholmspubliken. Deras kritikerhyllade och omdebatterade ”Totaltrilogi” spelades på Teater Brunnsgatan fyra, och Instagramkontot ”Olika personer” hade tusentals följare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons