Galans makt

I onsdags tog Salem Al Fakir storslam på Grammisgalan. Galasäsongen är här, en årstid som i USA präglas av rävspel och lobbying. I Sverige nöjer vi oss med hållna tummar och försiktigt röstfiske, men att vinna blir allt viktigare, både före ekonomin och för mediabilden.

Publicerad
Oscarsstatyetter

Oscarsstatyetter

Foto: CHARLES REX ARBOGAST
Annons

I månader har USA:s nöjesbransch härjats av en författarstrejk. Först drabbades prat­showerna, sedan tv-serierna. Och nu, det allra heligaste: galorna. De amerikanska tidningarna skriver spaltmeter om sympatistrejkande skådespelare som ­väljer tv-soffan framför röda mattan, och om helgens glamourösa Golden Globe-gala som förvandlats till en torr presskonferens utan pristagare på plats.

Uppståndelsen säger något om hur viktiga galorna är, och hur hela det amerikanska filmlivet präglas av galaperioden. I Hollywood kallas den ”award season”, den hektiska tid som inleds med de första lokala kritikerpriserna i december och kulminerar i Oscarsgalan i slutet av februari.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons