Gå inte bort dig i den digitala julhandeln

E-handel, pop up stores och mobila betalningslösningar – ny teknik ställer nya krav på oss konsumenter. Här är mina bästa tips för att undvika fallgroparna i den moderna julhandeln.

Under strecket
Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

Handla i första hand från nätbutiker som du känner till. Om du vill handla hos någon okänd bör du undvika företag som inte sätter ut uppgifter som organisationsnummer, postadress och telefonnummer på webbplatsen. Tänk dig också in i att du vill klaga på varan – hittar du de uppgifter du behöver i så fall?

Handlar du inom EU har du minst sju dagars ångerrätt och minst två års reklamationstid. I Sverige garanterar distansavtalslagen 14 dagars ångerrätt vid köp på internet eller över telefon. Fria returer är däremot ingenting butikerna är skyldiga att erbjuda men många gör det ändå, vilket kan vara praktiskt om du ångrar dig eftersom att du annars får stå för returportot själv.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons