Annons
X
Annons
X

Fyrsträngad revansch

Länge har den enbart setts som en kitschig låtsasgitarr, men
ukulelen
har det senaste decenniet upplevt en
renässans
. Instrumentet har skapat en folkrörelse samtidigt som det omfamnats av hajpade indiemusiker och frambringat egna
superstjärnor
.

(uppdaterad)
Mathilda Sundin, alias Elvia Bira, spelar punk på ukulele. Warren Buffet, en av världens rikaste män och känd ukuleleentusiast. Jake Shimabukuro från Honolulu började spela ukulele som fyraåring.
Mathilda Sundin, alias Elvia Bira, spelar punk på ukulele. Warren Buffet, en av världens rikaste män och känd ukuleleentusiast. Jake Shimabukuro från Honolulu började spela ukulele som fyraåring. Foto: MALIN HOELSTAD, NATI HARNIK/AP, RYOTA MORI

Han kallas för ukulelens Jimi Hendrix och har tagit instrumentet till utsålda konserthus över hela världen. Jake Shimabukuro från Honolulu visar att den nätta fyrsträngaren har oanade möjligheter, vilket han under veckan talar om på den prestigefyllda TED-konferensen (Technology, Entertainment, Design) i Long Beach. Det är dock främst tack vare sin enkelhet som ukulelen har blivit den ultimata symbolen för hawaiiansk musik. Kanikapila heter den tradition där man lekfullt spelar ukulele ihop och som fört den vidare mellan generationer på ögruppen. När SvD når Jake Shimabukuro över telefon är det just instrumentets tillgänglighet som han först tar upp:

–Bara genom några få ackord kan du spela hundratals låtar. Ukulelen är ett bra verktyg för människor som vill uttrycka sig musikaliskt utan att lägga ned alla timmar av övning som krävs för ett instrument som piano. Till exempel lärde sig min mormor nyligen att spela ukulele. Hur många pensionärer lär sig plötsligt att spela fiol? Men ukulelen är så vänlig, så enkel att spela på och du kan bära den med dig överallt.

Under musikhistorien har ukulelens anspråkslöshet både hjälpt och stjälpt dess status. Den utvecklades på Hawaii under 1880-talet av portugisiska invandrare utifrån den gitarrliknande braguinhan. I San Francisco 1915 skedde den amerikanska debuten och snart blev USA som besatt av hawaiiansk exotica. Ukulelen präglade Tin Pan Alley-soundet och blev ett verktyg för jazzens genombrott. Men redan på 30-talet lade sig trenden och ukulelen hängde inte med i jazzens svängar.

Annons
X

Under 40- och 50-talen hölls den kvar i rampljuset av folkliga underhållare som George Formby och Arthur Godfrey, men genom Beatlesfeberns ankomst 1963 knuffade elgitarren bort ukulelen ytterligare – ironiskt då både McCartney och Harrison kom att bli ukuleleentusiaster. När sång- och dansmannen Tiny Tim sedan i slutet av 60-talet gjorde ukulelen synonym med kufiska outsiders, dök den ned i populärkulturens kulvertar. Där stannande den i nästan 30 år.

Men det senaste decenniet har något hänt. Ukulelen har kommit tillbaka i en mängd kontexter; från tillställningar som ukuleledagen i Mellerud med hundratals glada amatörer, till ukuleleorkestrar i konserthallar, till hajpade indiemusiker och ukuleleikoner. Parallellt med instrumentets berg- och dalbanefärd ute i världen har det levt ganska ostört hemma på Hawaii. Jake Shimabukuro fick en ukulele när han var fyra år och blev fast. Idag är han 33 och kunde som yngre aldrig ha förutspått ukulelens pånyttfödelse – eller att han själv skulle bli en världsstjärna. Upplevelsen har dock förändrat hans perspektiv:

–Jag tror att det kommer att bli nästa stora grej efter ipoden. I dagens samhälle stressar vi hela tiden till nästa möte eller talar i telefon. Allt det där kan bli ganska överväldigande och då behöver vi ta lite tid för oss själva. Att sitta stillsamt i ett hörn med ukulelen är en av de mest avslappnande och terapeutiska saker som man kan göra.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Av Jake Shimabukuros harmoniskt muntra stämma att döma har det effekt.

    Musikbutikskedjan Jam har bidragit till ukulelens nyvunna popularitet i Sverige. Oscar Björklund är ukuleleexpert på gitarrbutiken i Stockholm:

    –Vi var tidigt ute med ukulele tack vare vår eldsjäl Jerker Antoni. Vår försäljning började runt millennieskiftet och har sedan eskalerat. Flera av våra modeller importeras containervis. En container innehåller 3600 ukuleles och vi får fylla på flera gånger om året, vilket är ganska otroligt. Det är dock inte bara ukulelen som upplever en renässans. Vi är mitt uppe i den akustiska musikens guldålder.

    Men vad var då ukulelens vändpunkt? Kanadensiska Margaret Meagher har ihop med sin man Tony Coleman gjort den nyutkomna dokumentären The mighty uke, ett ambitiöst porträtt av ukulelens historia. Hon nämner The concert for George från 2002 som en tänkbar nystart, där Paul McCartney framförde en bejublad ukuleleversion av George Harrisons låt Something. Den största ukulelehiten under 00-talet var dock den framlidne Israel Kamakawiwo’oles covermedley av Over the rainbow och What a wonderful world, ett soundtrack till flera Hollywoodfilmer och tv-serier. Men Margaret Meagher tror att något annat har varit ännu mer avgörande:

    –Ukulelen har en historia av att stiga i popularitet i relation till nya mediekanaler. Först vid radions födelse, sedan igen under televisionens genombrott och nu en tredje gång genom internet. Det har varit en verklig katalysator.

    Internet är förstås ett oslagbart verktyg för vilken kulturrörelse som helst, men just den nya ukulelevågen har varit särskilt beroende av sajter som Youtube. Ukulelens inneboende gemenskapskänsla tydliggörs genom alla tusentals amatörvideor som finns upplagda. Jake Shimabukuros karriär nådde en helt ny nivå 2006 när en anonym välgörare lade upp ett klipp där ukulelegeniet tolkar Beatleslåten While my guitar gently weeps. Det kom att bli viktigare än hans skivor:

    –Jag tror att videon just nu ligger på runt fem miljoner visningar. Det har inneburit fantastiska möjligheter för mig. Jag är verkligen tacksam.

    Ukulelens outsiderstatus har blivit ett av dess attraktionsvärden och öppnar upp för ett vilt experimenterande. 21-åriga Mathilda Sundin, alias Elvira Bira, från Uppsala har med sin ukulelepunk blivit ett fenomen inom sin värld. Hittills har hon spelat på ukulelefestivaler i bland annat Paris och New York, där hon träffat andra tjejer som tagit instrumentet i nya riktningar. Mathilda fick en svart flying-v-ukulele julen 2006 av sin pappa, men det hela började först efter att hon sett ukulelemannen Thomas Allanders show.

    –När han drog upp en el-ukulele och pluggade in den i en förstärkare med dist fattade jag omfånget och bredden med ukulelen. Man kan göra vad som helst med den och det är enkelt. Det är ett litet instrument som många ser som en leksak, men när man spelar superbra låtar på det med utstrålning och pondus växer det i människors ögon.

    Margaret Meagher tror att ukulelens långa dvala har bidragit till dess nya hajp:

    –De generationer som har fötts efter 60-talet har växt upp med föräldrar som lyssnat på musik centrerad kring gitarren. Ukulelen är därför ett attraktivt sätt att göra revolt och samtidigt hitta ett nytt, originellt sound. Och eftersom ukulelen har stått gömd under merparten av deras liv har de få förutfattade meningar om den. De kan därför göra instrumentet till sitt eget.

    Dessa teorier tycks stämma in på Zach Condon från gruppen Beirut. Ihop med bland andra Stephin Merritt från The Magnetic Fields och Sveriges Jens Lekman är han en av de indiemusiker som har gjort ukulelen hipp igen:

    –Jag visste knappt vad en ukulele var innan jag hörde Stephin Merritt spela på en när jag var runt 16–17 år. Jag var ganska omedveten om ukulelens klichéer vid det laget. När jag började använda den på vårt första album insåg jag dess sorgfyllda karaktär.

    Mycket riktigt har den tokroliga ukulelen idag även fått ett melankoliskt drag.

    –För vissa kan ukulelens soliga läte bli lite mycket, men när den används för att spela arga eller sorgsna låtar uppstår en bitterljuv känsla, säger Margaret Meagher.

    Oscar Björklund tror dock inte att ukulelen helt kommer att kunna fly stämpeln som en skojig dvärggitarr:

    –Och där ligger kanske en del av tjusningen. Det finns ingen som helst prestige i att spela ukulele. Plockar någon däremot fram en gitarr på en fest finns risken att många får prestationsångest och inte vågar ta för sig.

    Jake Shimabukuro blev förvånad över att få en inbjuden till TED-konferensen – en samlingsplats för många av världens snillen. Men han förstår samtidigt varför:

    –Hela konceptet med TED är ju att öppna folks ögon för nya möjligheter och idéer. Folk tror att ukulelen är ett väldigt begränsat instrument, utan stor potential. Jag har dock alltid känt att det inte är verktyget som begränsar oss, det är vi som begränsar oss själva. Jag vill visa att om du är tillräckligt hängiven så är vad som helst möjligt.

    Ukulelen har en
    historia
    av att stiga i
    popularitet
    i relation till nya
    mediekanaler
    .

    Erik Augustin Palm

    Annons
    Annons
    X

    Mathilda Sundin, alias Elvia Bira, spelar punk på ukulele. Warren Buffet, en av världens rikaste män och känd ukuleleentusiast. Jake Shimabukuro från Honolulu började spela ukulele som fyraåring.

    Foto: MALIN HOELSTAD, NATI HARNIK/AP, RYOTA MORI Bild 1 av 2
    Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X