Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Perfect Guide

Fyra enkla knep som får dig att somna om när du vaknar mitt i natten

Att vakna upp mitt i natten och inte kunna somna om har hänt oss alla. Enligt sömnforskare är detta vårt vanligaste sömnproblem, till och med vanligare än att inte kunna somna vid läggdags, rapporterar Wall Street Journal.
Det värsta vi kan göra i ett sådant läge är att kolla på klockan. Det gör oss stressade, och att behöva fundera över hur många timmar vi har kvar tills vi måste gå upp gör det inte lättare för oss att somna om.
Sömnexperterna menar att varken sovmorgnar, tupplurar eller att lägga sig tidigare än vanligt får dina sömnmönster att bli bättre. Att försöka kompensera för förlorad sömn kan snarare leda till återkommande problem, säger sömnläkaren Michael Perlis till Wall Street Journal.
Här är fyra knep att ta till nästa gång du vaknar mitt i natten:

Annons
X

1. Starkt ljus gör det bara sämre och det krävs inte mycket för att hormonet melatonin, som styr sömncykeln, ska påverkas. Vi vet att du är antagligen är uttråkad men skippa telefonen.

2. Att röra sig fram och tillbaka i olika sovställningar ger inte någon verkan. Desto effektivare är det däremot att sysselsätta sig med något som får dig att slappna av och har en lugnande effekt, som att meditera.

3. Att sleva i sig en portion flingor eller yoghurt mitt i natten är inte att rekommendera. Kroppen kommer se detta som belöning och få dig att fortsätta vakna mitt i natten.
4. Tv-tittande mitt i natten är bland det sämsta du kan tänka göra. Även här är det ljuset och rörelserna från skärmen som rubbar melatoninhormonet i kroppen.

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen