X
Annons
X
Recension

Gillet på Solhaug Fyller ett hålrum i svenska musikhistorien

Wilhelm Stenhammar, kompositör (1871-1927). Foto: TT
Läs mer om Musikveckan med SvD

Vilken kulturgärning! Inspelningen av Wilhelm Stenhammars opera “Gillet på Solhaug" fyller ett hål i den svenska musikhistorien, samtidigt som det påminner om det sorgliga faktum att Stenhammar lämnade operakomponerandet alldeles för tidigt.

Häromåret speldes Stenhammars andra opera “Tirfing" på Malmöoperan, en påminnelse om verkets många musikaliska värden men också dess dramatiska brister. “Gillet på Solhaug" däremot är ett imponerande stycke sammanhängande musikdramatik, ett ungdomsverk byggt på ett ungdomsverk. Stenhammar var inte mer än 22 år när han tonsatte sin operaversion av “Gillet på Solhaug", skrivet av en 28-årig Henrik Ibsen. Det är ett versdrama, i likhet med “Peer Gynt", och utspelar sig i en obestämd forntida norsk bondemiljö med systrarna Margit och Signe i centrum. Margit lever i ett olyckligt äktenskap med den rike stormannen Bengt. En tidigare förälskelse i Gudmund, som blivit en fredlös flykting, blommar upp när han återkommer efter en resa. Gudmund vänder i stället sin håg mot hennes syster Signe, och det hela slutar med att de får varandra i en melodiskt vacker slutscen medan Margit uppnår frihet och försoning.

Wilhelm Stenhammar, kompositör (1871-1927).

Foto: TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X