Fyllelek som blir marknadsföring

Under strecket
Publicerad
Annons

Min kompis Sofia skulle bara käka lite, hungrig mitt i natten. Fixa ett ägg eller två. Öppnade kylskåpet, halade fram äggkartongen. Tyvärr var den tom på ägg, och innehöll istället en Smirnoff Ice och en post-it-lapp med texten ”iced, iced, baby”. Dessvärre hade hon ingen motgiftsalkoläsk i morgonrocksfickan, så det fanns inget annat att göra än att svepa den. Så är reglerna. Sofia hade blivit icead av sin syster, som fyra dagar tidigare i en minutiöst planerad räd gillrat fällan i kylskåpet.

Icing är en sorts fyllelek som senaste månaden svept som en löpeld genom amerikanska tonårskretsar. Överraskas man av en flaska sötäcklig alkoholhaltig maltdryck måste man ställa sig i någon sorts friarposition på ett knä och hälla i sig den, såvida man inte själv kan hala fram en likadan, vilket blockerar attacken och tvingar förövaren, icearen, att dricka båda. Det finns otaliga webbsidor dedikerade till fenomenet, varav den största, Bros icing bros, samlar bildbevis på kreativa iceingar (Smirnoff Ice gömd i popcornskål, i proteinpulverburk, inklämd i en baguette eller vattenmelon). Smärre celebriteter (som rapparen Coolio) har givit sig in i leken. Och det pågår en intensiv webbkampanj för att någon ska lyckas icea skådisen Ashton Kutcher.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons