Annons

Fyll på med vitaminer

Dags att fylla på med energi till vinterglåmiga själar. Liselotte Forslin har lagat mat sprängfylld med nyttiga vitaminer och antioxidanter som gör dig pigg.

Recept & vintips: Liselotte Forslin

Publicerad
1/4

Thailändsk grapefruktsallad. Citrus, chili och vitlök är alla goda källor till antioxidanter som stärker vårt immunförsvar.

Foto: MALIN HOELSTAD
2/4

Kardemummadrink. Blåbär och björnbär innehåller förutom nyttiga vitaminer och fibrer antocyanin som ger bäret den starka blå färgen. Bären sägs skydda hjärta, hjärna och hud samt motverka cancer. Fakta: Supermat av Helena Nyblom, Albert Bonniers förlag

Foto: MALIN HOELSTAD
3/4

Powerkyckling. En vinterrätt laddad med nyttiga antioxidanter från granatäpple, apelsin och vitlök. Granatäpple ska ha upp till tre gånger högre skydd mot fria radikaler än rött vin. Apelsinsaltet kan du använda till fler rätter sedan. Serveringsförslag: Kokt matvete blandat med fetaost, rucola och rostade cashewnötter

Foto: MALIN HOELSTAD
4/4
Foto: MALIN HOELSTAD

Thailändsk grapefruktsallad

4 portioner. I originalskick serveras salladen med pomelo, får du inte tag på det, så använd grapefrukt som här. Salladen kan serveras som förrätt eller som tillbehör till fisk eller kyckling. Citrus, chili och vitlök är alla goda källor till antioxidanter som stärker vårt immunförsvar.
Till receptet

Vintips: Winkeler Jesuitengarten Riesling Trocken 2008, 109:-, Reingau, Tyskland, 5823.

Foto: MALIN HOELSTAD

Powerkyckling med apelsin och granatäpple

4 portioner. Det här är en riktig vinterrätt laddad med nyttiga antioxidanter från granatäpple, apelsin och vitlök. Granatäpple ska ha upp till tre gånger högre skydd mot fria radikaler än rött vin. Apelsinsaltet kan du använda till fler rätter sedan.
Till receptet

Annons

Serveringsförslag: Kokt matvete blandat med fetaost, rucola och rostade cashewnötter

Vintips: Bellingham Chenin Blanc, 79:-, Paarl, Sydafrika, 2085.

Foto: MALIN HOELSTAD

Ingefärsdressade rotfrukter

4 portioner. Ingefära och vitlök sägs ha antiinflammatoriska egenskaper. De‑här lite riviga rotfrukterna är‑underbara att äta som de är eller till exempel tillsammans med kycklingen ovan.
Till receptet

Foto: MALIN HOELSTAD

Varm blå dryck med kardemumma

2 glas. Blåbär och björnbär innehåller förutom nyttiga vitaminer och fibrer antocyanin som ger bäret den starka blå färgen. Bären sägs skydda hjärta, hjärna och hud samt motverka cancer.
Fakta: Supermat av Helena Nyblom, Albert Bonniers förlag
Till receptet

Annons
Annons
Annons

Thailändsk grapefruktsallad. Citrus, chili och vitlök är alla goda källor till antioxidanter som stärker vårt immunförsvar.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 1 av 7

Kardemummadrink. Blåbär och björnbär innehåller förutom nyttiga vitaminer och fibrer antocyanin som ger bäret den starka blå färgen. Bären sägs skydda hjärta, hjärna och hud samt motverka cancer. Fakta: Supermat av Helena Nyblom, Albert Bonniers förlag

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 2 av 7

Powerkyckling. En vinterrätt laddad med nyttiga antioxidanter från granatäpple, apelsin och vitlök. Granatäpple ska ha upp till tre gånger högre skydd mot fria radikaler än rött vin. Apelsinsaltet kan du använda till fler rätter sedan. Serveringsförslag: Kokt matvete blandat med fetaost, rucola och rostade cashewnötter

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 3 av 7
Foto: MALIN HOELSTAD Bild 4 av 7
Foto: MALIN HOELSTAD Bild 5 av 7
Foto: MALIN HOELSTAD Bild 6 av 7
Foto: MALIN HOELSTAD Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons