Funktion och form möts i nya Cupra
Ett nytt varumärke kommer lastat med prestanda och vässade former. Efter många år tillsammans knoppar Seat av sin sportdivision Cupra och gör det till ett eget varumärke. Vi bekantar oss med denna nykomling på de sörmländska grusvägarna.
Inom modevärlden och livsmedelsindustrin är det vanligt att man breddar varumärken genom olika linjer – (tänk typ Ica basic, Ica eko, Ica selection) för att attrahera kunder med varierad köpkraft. Men jag kommer inte på ett enda exempel där man faktiskt knoppat av en underlinje och gjort det till ett eget varumärke. Nyligen gick Volvo och Polestar skilda vägar och nu gör Seat likadant med Cupra. Fördelen med detta är att man kan ladda varumärket med egna värderingar och ge dem mer uppmärksamhet.
Volkswagenkoncernen vill att Cupra ska vara snabba, roliga och snygga. Och vem vill inte vara det?
Formentor är alltså den första modellen utan Seat-märke på bakluckan. Det nya emblemet påminner lite om Stålmannens symbol. Designen med de många vecken för tankarna till jaktflygplan som Gripen och Viggen. Bilens kaross är svår att kategorisera, är det en höjd kombi eller en sänkt suv?