Annons

Funktion och en liten smula flärd

”Tårkanalerna” på strålkastarna skvallrar om att detta är nya Renault Clio, den femte i ordningen sedan 1990.
”Tårkanalerna” på strålkastarna skvallrar om att detta är nya Renault Clio, den femte i ordningen sedan 1990. Foto: Anders Wiklund/TT

Småbilar och Frankrike hör ihop. Men numera är konkurrensen mördande i detta segment och det är inte självklart att ett märke med lång tradition i ämnet räcker till. Första bekantskapen med nya Renault Clio bådar ändå gott.

Under strecket
Publicerad

Alfa Romeo dolde bakre dörrhandtaget just så här på modell 156 år 1997. Visst är det lite fumligt även på Clio, men kanske ett godtagbart offer på estetikens altare?

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 13

Renault har dolt backkameran i emblemet. Knappen för att öppna bakluckan är placerad i stötfångarens urtag för registreringsskylten.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 2 av 13

En trivsam och väl fungerande förarmiljö. Provbilens ymniga extrautrustning avspeglas bland annat i den stora pekskärmen och att det finns mysbelysning i kupén.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 3 av 13

Så här stor pekskärm ingår inte i Clio med standardutrustning och det gör inte backkamera heller. Men bra funktion noterar vi hos båda dessa tillval.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 4 av 13

Fem dörrar och ett bakparti som är svårt att skilja från förra Clio, den som debuterade 2012. Om vi får vara subjektiva är detta en mycket lyckad småbilsdesign.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 5 av 13

”Tårkanalerna” på strålkastarna skvallrar om att detta är nya Renault Clio, den femte i ordningen sedan 1990.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 6 av 13

Mogna köregenskaper och en småbil som knappast är oäven på lite längre turer. Någon klassisk gokartkänsla, som finns i vissa småbilar, märker vi däremot inte av.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 7 av 13

En liten bil kan inte erbjuda limousinekomfort, och det gör sannerligen inte Clio. Men den har ett bekvämt baksäte för biltypen.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 8 av 13

Provbilen har en lite sträv och behaglig tygklädsel.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 9 av 13

En ganska surrig trecylindrig bensinmotor med en liters volym och 100 hästkrafter. Effekten räcker till, men gångkulturen är inte på topp.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 10 av 13

Dieselmotor går inte längre att få i Clio, bensinmotorer på 100 eller 130 hästkrafter gäller. Nästa år kommer en hybrid och gissningsvis även kryddstarka RS-versioner så småningom.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 11 av 13
Foto: Kia Bild 12 av 13
Foto: Eric Lund Bild 13 av 13

Om du inte kan skryta med att vara störst, bäst och vackrast kanske du kan skryta med att vara liten, smart och prisvärd.

Just så resonerade två svenska reklammakare när de hösten 1961 fick till uppgift att skapa annonser för en ny, fransk bilmodell.

Annons
Annons
Annons