Recension

ChicagoFullträff för glittrig musikal

Under strecket
Publicerad
Annons

**Man blir överväldigad av alla långa ben i nätstrumpor, vickande rumpor i paljetter och naket hull. Renée Zellweger och Cahterine Zeta-Jones glänser i ”Chicago”.
**
”Razzle-dazzle them” sjunger Renée Zellweger och Cahterine Zeta- Jones. Och nog blir man överväldigad av alla långa ben i nätstrumpor och stumpeband, vickande rumpor i paljetter och fransar och naket glimmande hull. Den återuppväckta succémusikalen ”Chicago” har blivit en lika succéartad film. Det är ingen tvekan om att den är väl värd en hel rad Oscarsstatyetter, även om 13 är att ta i.

Långfilmsdebuterande dansaren och koreografen Rob Marshall har gjort en film där ”verklighet” och dansnummer blandas och flyter in och ut i varandra helt sömlöst. Det är helt enkelt hyperelegant och genomrymtiskt.
”Chicago” är inte den vanliga sortens lättsamma musikal med älskande par och smäktande ballader utan ett provocerande stycke under mottot ”snälla flickor kommer till himlen, stygga flickor kan komma hur långt som helst” med utmanande sång- och dansnummer. De två huvudpersonerna Roxie Hart och Velma Kelly är mörderskor, den ena har mördat sin älskare, den andra sin man och sin syster. De träffas i fängelset när de väntar på sina
respektive rättegångar.

Annons
Annons
Annons