”Magnifik” – Livia Millhagen får Thaliapriset

”Jag är överväldigad”, säger årets Thaliapristagare Livia Millhagen, som enligt juryn gör ”en fullkomligt magnifik och nyansrik rolltolkning, totalt närvarande och samtidigt skärskådande sitt eget spel.”
”Jag är överväldigad”, säger årets Thaliapristagare Livia Millhagen, som enligt juryn gör ”en fullkomligt magnifik och nyansrik rolltolkning, totalt närvarande och samtidigt skärskådande sitt eget spel.” Foto: Malin Hoelstad

Stil, förfall, charm, skamlöshet – Blanche är en gåta och ett hudnära förvandlingsnummer. Livia Millhagen får SvD:s Thaliapris för sin magnifika rolltolkning i ”Linje Lusta” på Dramaten.

Under strecket
Publicerad
”Jag hoppas att Dramaten får en teaterchef som kan tänka i långa bågar för skådespelarna, att de får utvecklas genom olika roller.”

”Jag hoppas att Dramaten får en teaterchef som kan tänka i långa bågar för skådespelarna, att de får utvecklas genom olika roller.”

Foto: Malin Hoelstad
I Dramatens ”Linje Lusta” är slutet omgjort. ”Vi var trötta på att kvinnan ska släpas till dårhuset. Det här är vårt förslag, kanske en dröm, ett önsketänkande, ett minne.”

I Dramatens ”Linje Lusta” är slutet omgjort. ”Vi var trötta på att kvinnan ska släpas till dårhuset. Det här är vårt förslag, kanske en dröm, ett önsketänkande, ett minne.”

Foto: Malin Hoelstad
Blanche DuBois är en drömroll för Livia Millhagen. ”På sikt skulle jag vilja spela ’Lång dags färd mot natt’. Det är viktigt med en bra text som går att leva i.”

Blanche DuBois är en drömroll för Livia Millhagen. ”På sikt skulle jag vilja spela ’Lång dags färd mot natt’. Det är viktigt med en bra text som går att leva i.”

Foto: Malin Hoelstad / SvD
Livia Millhagen som Blanche DuBois. Publiken får följa med rollfigurerna i de intimaste ögonblicken genom att scener livefilmas och projiceras på stor duk.

Livia Millhagen som Blanche DuBois. Publiken får följa med rollfigurerna i de intimaste ögonblicken genom att scener livefilmas och projiceras på stor duk.

Foto: Sören Vilks
Teater är långt mer intressant att arbeta med än film, menar Livia Millhagen. ”Film gör mig ofta uttråkad, man förlorar sig i det tekniska, får vänta mycket och vet inte var i berättelsen man befinner sig.”

Teater är långt mer intressant att arbeta med än film, menar Livia Millhagen. ”Film gör mig ofta uttråkad, man förlorar sig i det tekniska, får vänta mycket och vet inte var i berättelsen man befinner sig.”

Foto: Malin Hoelstad
Annons

Teater är dramatik, men sällan har en dag varit så laddad för skådespelarna som den 29 mars i år då ”Linje Lusta” hade premiär på Dramatens lilla scen. Tennessee Williams alkoholstarka sydstatsdrama handlar ju om mäns (sexuella) våld som maktmedel, om medberoende, klass och social kollaps. Och Stefan Larssons filmiska regi exponerar skådespelarna i intim närbildsteater som inte väjer för det fula, nakna och såriga.

Detta skulle alltså möta publiken just när nationalscenen åter var i hetluften efter att den skakande dokumentären om artisten Josefin Nilsson hade sänts i SVT.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons