Frijazzen spred Moki Cherrys konst

Moki Cherry, Brown Rice, 1975.
Moki Cherry, Brown Rice, 1975. Foto: Prallan Allsten /Moderna Museet

Moki Cherry gjorde konst att bruka: att använda till omslag, affischer och scendekor. Lätt att rulla ihop och transportera. Men gjorda med ett konstnärligt handlag som gör att de håller för att visas på en museivägg omkring fyrtio år efter att de skapades.

Under strecket
Publicerad
Moki Cherry, Utan titel, ca 2005.

Moki Cherry, Utan titel, ca 2005.

Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet
Moki Cherry under ett uppträdande med Organic Music, 1970-talet.

Moki Cherry under ett uppträdande med Organic Music, 1970-talet.

Foto: Privat
Moki Cherry i hemmet i Gamla stan, Stockholm.

Moki Cherry i hemmet i Gamla stan, Stockholm.

Foto: Privat
Moki Cherry, Första scenen ögonblicket, ca 1970.

Moki Cherry, Första scenen ögonblicket, ca 1970.

Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet
Moki Cherry, Utan titel, ca 1967.

Moki Cherry, Utan titel, ca 1967.

Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet
Annons

I mars öppnade Moderna Museet utställningen "Objekt och kroppar i vila och rörelse". Ett urval av minimalistisk och postminimalistisk konst från 1960- och 1970-talen med koregrafen Simone Fortis och konstnären Robert Morris samarbete kring dans och skulptur i fokus.

Den lilla Moki Cherry-retrospektiv som nu öppnat i ett närliggande rum utgör också den ett exempel på 70-talets gränsöverskridande konst. Det är utställningar där estetiken kommer från olika solsystem men där strävan att inkludera publiken och riva barriärer mellan olika konstformer förenar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons