Fria grupper öppnar eget

Egen biljettförsäljning, egen evenemangssajt och eget informationskontor. Nu har Stockholms fria kulturliv smugit i gång sin satsning på Kultur-direkt där små som stora arrangörer kan visa sitt utbud. Plötsligt finns ett alternativ till en jätteportal som Ticnet.

Under strecket
Publicerad
Jonny Jergander är chef för Kulturdirekt som säljer och visar Stockholms  kulturutbud såväl på nätet som på Kuturhuset vid Serigels torg. Hans förebilder finns söderut - dels Malmös biljettsajt Kulturcentralen.se, dels Danmarks kalendarium Kulturnaut.dk.

Jonny Jergander är chef för Kulturdirekt som säljer och visar Stockholms kulturutbud såväl på nätet som på Kuturhuset vid Serigels torg. Hans förebilder finns söderut - dels Malmös biljettsajt Kulturcentralen.se, dels Danmarks kalendarium Kulturnaut.dk.

Foto: DAN HANSSON
Annons

Allt från Fasching till Dansens hus, Debaser, Folkoperan och Medborgarskolan. Nu samlas Stockholms fria kulturliv kring ett gemensamt biljettkontor och en ny sajt. Kulturdirekt ska marknadsföra dem som förut haft svårt att synas, och det sker som en ekonomisk förening där alla fristående kulturskapare kan gå med.

– Behovet har alltid funnits och Stockholms stad har flera gånger försökt att hitta lösningar. Men det är först nu som det också finns pengar och passande teknik, förklarar kulturförvaltningens ansvarige chef Bo Andér, som har ett perspektiv ända från 1970-talet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons