Annons

Fri entré ger nya jobb

Entréreformen har gett Moderna museet mer än dubbelt så många besökare. För att ta hand om dem anställde museet 14 nya museivärdar, som nu delar arbetsrum med Picasso, Rauschenberg och de andra moderna mästarna.

Publicerad
Museivärd Erik Janson visar verket ”On air” av Axel Lieber för besökarna Dina Stoki och Tina Torhamn. – Jag tror att konstnären vill visa att vi lever i varumärkenas tid. Vad tror ni, frågar han.
Museivärd Erik Janson visar verket ”On air” av Axel Lieber för besökarna Dina Stoki och Tina Torhamn. – Jag tror att konstnären vill visa att vi lever i varumärkenas tid. Vad tror ni, frågar han.

Sedan 14 februari i år har Moderna Museet, Arkitekturmuseet och Östasiatiska museet på Skeppsholmen fri entré. Ett vanligt år innan ombyggnaden hade Moderna museet 270 000 besökare. I år tror man att siffran kommer att sluta på 680 000 besökare.
Idén bakom fri entréreformen var att locka nya grupper av museibesökare. Men utvärderingar visar att sammansättningen av besökarna på Moderna Museet är procentuellt oförändrad vad det gäller ålder, geografisk hemvist, förstagångsbesökare och kön. Trots det upplever flera av värdarna på museet att de träffar många nya besökare.
– Det märks på en del frågor och att man kanske tar på verken eller inte förstår varför man inte får ha på sig sin ryggsäck. Då får man föklara varför det är viktigt att vara aktsam och hjälpa dem på traven, säger Joakim Schill, en av värdarna.
Museivärdarnas arbetsuppgifter är både att agera som informatörer och pedagoger gentemot besökarna samtidigt som de är ett komplement till de ordinarie säkerhetsvakterna. Värdarna roterar dels mellan olika fasta platser i museet som informationsdisken, garderoben och audioguideuthyrningen och dels i olika salar. Museet har arrangerade visningar tre dagar i veckan men då med inhyrda visare som även visar på andra museer. Men museivärdarna ger gärna egna visningar, högst spontant och helt på eget bevåg.

Museivärd Erik Janson visar verket ”On air” av Axel Lieber för besökarna Dina Stoki och Tina Torhamn. – Jag tror att konstnären vill visa att vi lever i varumärkenas tid. Vad tror ni, frågar han.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons