LejonkungenPigg lejonkung med högaktuellt miljötema

Zazu och Simba: numera datoranimerade.
Zazu och Simba: numera datoranimerade. Foto: Disney

Trots uppenbart fiskande efter pengar finns det delar i nya, datoranimerade ”Lejonkungen” som fungerar mer än väl i en samtid skakad av klimatkatastrofer.

Beyoncé Knowles-Carter ger röst åt Nala, en insats som slår de andra skådespelarna med råge. Här med Simba vars röst görs av Donald Glover.

Giraffer böjer på sina nackar, impalaantiloper gör hovnigningar och biopubliken vrider sig i nostalgiska konvulsioner när den nya lejonkungen sträcks ut över klippkanten. Det är 25 år sedan han dinglade där i den tecknade originalversion och singalongstämningen i salongen till Elton Johns, Tim Rices och Hans Zimmers klassiska soundtrack gör det tydligt att det just är efterfrågan på madeleinekaka som alltjämt är anledningen till att Disney fortsätter att göra spelfilm efter spelfilm av sina animerade klassiker – tidigare i år ”Aladdin” och ”Dumbo”. Fast då djur inte är lika mottagliga för regi som människor är detta ingen riktig sådan utan en datoranimation, där vissa sekvenser går att missta för en David Attenborough-produktion och andra mest känns platta och dåligt läppsynkade.

Enorma summor är i omlopp i Disneys remakekarusell – under denna premiärvecka uppskattas ”Lejonkungen” globalt dra in 450 miljoner dollar i biljettintäkter. Lättförtjänta pengar kan tyckas, även om man har lagt ner en och annan krona på datoranimeringar och namnkunniga röstskådespelare som Beyoncé Knowles-Carter, Donald Glover och Seth Rogen. För även om filmen är något längre än originalet och vissa nyanseringar har skett är berättelsen om maktkampen mellan tronarvingen Simba och hans farbror Scar densamma som i originalet. Det gäller även insatsen från vissa skådespelare – i den engelskspråkiga versionen repriserar James Earl Jones (i dag 88 år) sin roll som djurens konung Mufasa – och här i Sverige gör Svante Thuresson (82) återigen rösten till den kloka mandrillapan Rafiki.