Annons

Franska staten vill rädda verkstadsjätte

Franska staten försöker rädda den krisdrabbade verkstadsjätten Alstom. Problemen är delvis följd av en storaffär med ABB för ett par år sedan.

Under strecket
Publicerad

Medan ABB återhämtar sig på börserna går franska Alstom i motsatt riktning. Aktien börsstoppades i måndags i samband med samtal om hur företagets djupa ekonomiska kris ska lösas. Alstom har fallit 90 procent på två år.

Precis som ABB är Alstom skuldtyngt. Bolaget tvingas sälja sina mest lönsamma delar i ett försök att överleva. I förra veckan blev det klart att tyska Siemens tar över Alstoms tillverkning av industriturbiner. Därmed byter huvuddelen av Alstoms anställda i Sverige företag. Industriturbinerna fick Alstom när bolaget i två steg köpte ABB:s kraftgenerering under 1999 och 2000. Alstom betalade 25 miljarder kronor. Förutom den dryga köpeskillingen fick Alstom omgående problem med en större kraftturbin som tillverkas i ABB:s schweiziska centrum Baden. Den har inte motsvarat förväntningarna och stora skadeståndsanspråk har riktats mot Alstom. Enligt brittiska Financial Times har turbinbesvären kostat Alstom dryga 35 miljarder kronor. Andra problem för Alstom är konkursen för ett stort kryssningsrederi som drabbade bolagets skeppsvarv. Den annars framgångsrika tågdivisionen har fått problem i Storbritannien. Genom stödorder försöker den franska staten att hjälpa Alstom. Staten har också sett till att ett eget företag köper Alstoms kraftteknik. Nu planerar staten dessutom att genom en nyemission på att ta ett 30-procentigt ägande i Alstom. EU-kommissionen har begärt att Paris omgående ger information om affären. Trots tal om privatisering har franska staten fortfarande stora intressen i näringslivet och är inte främmande för intervention. Alstom anses strategiskt viktigt med sina höghastighetståg och sin kraftteknologi. Frankrike statliga elbolag EdF har 58 kärnreaktorer som behöver moderniseras.

Annons
Annons
Annons