X
Annons
X

Theresa Benér: Franska allkonstverk utvidgar nuet

Svenska tv-tittare kan denna höst glädjas åt att få ta del av ­teaterhistoriens mest komplexa scenkonstverk, Wagners "Nibelungens Ring", i en storartad iscensättning för Kungliga Operan av Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller. Alla teaterns moderna tekniska hjälpmedel har tagits i bruk, för att tillsammans med ensemble och orkester berätta denna oändligt nyansrika och dramatiska familjesaga. Om Wagners Ringcykel har Pierre Boulez skrivit att "ju mer man närmar sig den, desto mer ställer den oss inför ständigt nya frågeställningar som man lockas att belysa eller rentav försöka lösa: men i slutänden kommer det ­labyrintiska verket alltid att bevara sitt mysterium, för vi behöver ett helt nätverk av ledtrådar för att ändå envist förlora oss i det." (I "Voyage au coeur du Ring" av Bruno Lussato, 2005).

Richard Wagner var den förste musikteatermannen att drömma om en totalteater, om sceniska allkonstverk, och kompositören Pierre Boulez tankar om det ogripbara i Ringen berör en väsentlig kvalitet i teatern, som inte finns i någon annan konstart: teatern kan utvidga och fördjupa en nusituation närmast i det oändliga. När som helst, mitt i en scen, kan man bromsa tiden och utforska det förflutna, den framtid, de känslor, fakta och associationer som simultant ryms i scenens nu.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X