X
Annons
X

Fransk vägvagn utmanade Volvo PV på dåliga vägar

Volvo PV fanns bara med två dörrar, konkurrenten 203 hade dubbelt så många. Med modellen fick Peugeot som märke ordentligt fäste på den svenska marknaden. Mest såld var fyrdörrarsmodellen, men det fanns många olika varianter för både lyx och last.

En Sedan de Luxe 1951 står i Gjestvangs utställning på Strandvägen i Stockholm. Studebaker står det i fönstret men den fick man inte längre in så många exemplar av.
En Sedan de Luxe 1951 står i Gjestvangs utställning på Strandvägen i Stockholm. Studebaker står det i fönstret men den fick man inte längre in så många exemplar av. Foto: Bo Legelius arkiv

Peugeot 203 premiärvisades på Parissalongen redan 1947 men att få igång produktionen i andra världskrigets spår var svårt, därför kom tillverkningen inte igång på allvar förrän 1949.

En Sedan de Luxe 1951 står i Gjestvangs utställning på Strandvägen i Stockholm. Studebaker står det i fönstret men den fick man inte längre in så många exemplar av.

Foto: Bo Legelius arkiv Bild 1 av 4

Precis som Volvo PV var Peugeot 203 designad som en förminskad amerikanare.

Foto: Bo Legelius arkiv Bild 2 av 4

Med fyra dörrar och fällbart tak kallades 203 för det svengelska Cabriosedan. Fransmännen sade Berline découvrable.

Foto: Bo Legelius arkiv Bild 3 av 4

Den eleganta tvåsitsiga cabrioleten, här nedanför Borgen på Gärdet, kom 1952 och är i dag värd minst tre gånger mer än sedanen.

Foto: Bo Legelius arkiv Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X