Annons
Recension

Den franska krigskonstenFrankrikes koloniala historia och den ödesdigra skiljelinjen mellan vi och dom

Under strecket
Publicerad

Vi och dom. Alexis Jennis 600-sidiga, Goncourtprisbelönade debutroman “Den franska krigskonsten” spänner över många och svåra teman, men skulle man koka ner muskelmassan till två ord skulle det bli just dessa: vi och dom. Det handlar om Frankrikes mörka koloniala historia och dess genljud i nuet. Om identitet, grupptillhörighet, rötter. Rasåtskillnad, främlingsfientlighet, islamofobi. En nation av rädsla, misstroende och hårda motsättningar, klyftor av språk och våld. Det handlar om nationalism, nazism och fascism. Krig, terror och tortyr.Heroism och rakryggad maskulinitet. Våldsbeundran, lydnadsinstinkt och förstörelselust. Men också om konstens läkande kraft, om skrivande och kinesiskt måleri. Och lite om kärlek, ensamhet och meningsförlust, existensvillkoren i största allmänhet.

**Det rör sig **med andra ord om ett tvättäkta epos, en modern ”Iliaden” som sträcker sig från den tyska ockupationen under andra världskriget över Frankrikes krig i Indokina, Algeriet och Kuwait fram till högermilisernas och de brinnande förorternas Lyon. Att det är skrivet av en “söndagsförfattare” gör inte saken mindre imponerande. Det var så den medelålders biologiläraren från Lyon presenterade sig inför pressuppbådet när han till sin egen stora förvåning tilldelades det allra förnämligaste av franska litteraturpriser 2011. Han hade inte ens förväntat sig att få boken utgiven.

Annons
Annons
Annons