Annons

Från Tällerud till Haag – tre år med Vilksdebatten

Publicerad

Vi har levt med Vilksdebatten i snart tre år. Det började i juli 2007, när arrangörerna av en konstutställning på Tälleruds hembygdsgård beslutade att stoppa konstnären Lars Vilks bild. Medierna uppmärksammade händelsen och strax fick vi höra ett antal olika motiveringar till varför bilden stoppades. Men, innan vi går in på dessa vill jag berätta om iranskfödda Sooreh Hera. Det var en film av denna holländska som häromdagen blev våldets tändande gnista i Uppsala. Filmen visar homosexuella män iförda Muhammedmasker. Definitivt hädiskt. Säkert jobbigt att se för en troende, men samtidigt en utmaning som många homosexuella muslimer sannolikt välkomnar.

Hösten 2007 skulle Sooreh Hera ställas ut på Haags konstmuseum, men liksom Vilks censurerades hon. På sajten
Artnet.com hittar jag en sammanfattning av diskussionen som följde och slås av hur mycket den liknar Vilksdebatten. När konst censureras blir frågan
Varför? förstås snabbt central. I båda fallen besvaras den med en lavin av argument som snarare är undanflykter och svepskäl…

Annons
Annons
Annons
Annons