X
Annons
X
Recension

Stockholm Early Music Festival Från skimrande volymer till raska danssteg

La Fenice och Vox Luminis med dirigenten Jaen Tubéry i Tyska kyrkan. Foto: Bertrand Pichene

En del av klangtänkandet bland dagens svenska tonsättare beror på vad man i Paris sysslade med för trettio år sedan. Det var till IRCAM man skulle för att få reda på det senaste om teknologi och kompositionsteknik. Principerna importerades till Sverige och har sedan kommit att föras vidare från lärare till elev. I Sverige bryter man på sina håll lätt på franska.

När den unge parisaren Marc-Antoine Charpentier på 1660-talet ville lära sig behärska klangkroppar var det däremot till Italien man skulle resa. Han valde Rom och läraren Giacomo Carissimi som lärde ut en del om oratorier – men också om flerkörighet, det vill säga sättningar för fler än en kör, gärna utplacerade i kyrkorummet. Det var en idé som blommat i Venedig ända sedan tiden runt år 1600. Sedan har den kommit tillbaka flera gånger, inte minst under modernismen (tänk på Stockhausen och Nono).

La Fenice och Vox Luminis med dirigenten Jaen Tubéry i Tyska kyrkan.

Foto: Bertrand Pichene Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X