Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Foto: John Gorrigan
Mode

Från musa till mode-entreprenör

Alexa Chung älskas av designers och fashionistas för sin stil. Nu är den före detta modellen och programledaren aktuell med en tredje höstkollektion under eget namn.

Även om du inte känner till Alexa Chung är chansen stor att den brittiska 35-åringen haft ett finger med i dina klädval det senaste decenniet. För som en av 2000-talets stora stilikoner har hennes klädval inspirerat modeskapare från Karl Lagerfeld på Chanel till designteamen på Kappahl.

Annons

Med kastanjefärgad lugg, kattögon och, förstås, en stark känsla för färg, form och vad publiken gillar är Alexa Chung flitigt förekommande på bäst klädda-listor vid sidan av Meghan, hertiginnan av Sussex. Hon medverkar regelbundet i brittiska Vogue och vem hon är ihop med är förstasidesstoff i skvallerpressen: är det månne chokladarvingen Orson Fry som har vunnit Alexas hjärta efter expojkvännen Alexander Skarsgård?

När Alexa fick en Mulberry-väska uppkallad efter sig 2008 blev den en braksuccé och många var de modemärken som genast ville upprepa framgången och samarbeta. Men 2016 fick Alexa Chung nog och startade ett modemärke under eget namn. Premisserna är enkla: plaggen utgår från hennes egen garderob.

– Det finns designers som skapar konst och andra som utmanar normer, men jag vill helt enkelt göra kläder jag själv vill ha på mig. Det vore ansvarslöst av mig att designa plagg som folk inte kan bära, säger Alexa Chung till SvD Perfect Guide.

Hon har precis haft sin andra modevisning i London, där hon visade den nya höst- och vinterkollektionen i en tillfällig bunker i Kings Cross.

– Det var viktigt att visa kollektionen under modeveckan i London. Inte bara för det internationella mediefokuset, utan också för att jag fick berätta om min kollektion i stor skala, berättar Alexa Chung som, när vi pratar, har fullt upp med kollektionen för våren 2020.

Att gräva i arkiven efter inspiration är något som vintageälskaren Chung trivs bra med. Dagen innan har hon och hennes designteam börjat arbetsdagen på ett designbibliotek i London.

– Vi tittade genom tyger, illustrationer och garnfärger. Efter lunch hade jag ett möte med designern som gör våra stickade plagg för att diskutera min drömtröja.

Medias granskande blickar har varit en del av Chungs vardag sedan hon blev känd som programledare i den brittiska tv-serien Popworld 2006. En av anledningarna till att hon tog steget till att bli modeentreprenör var att ta makten över ”bilden av sig själv”. Och hon vill komma bort från stämpeln som ”kul” och ”söt”.

Så hur ser hennes look ut i höst? Mindre flickig, mindre festival, mer skräddade silhuetter. Den parisiska elegansen finns fortfarande där men i den anas en rå New York-känsla. 

– Vår signaturkostym i manchester kommer i ett underbart smaragdgrönt tyg och det finns även en fiskbensmönstrad jacka i oversizemodell som definitivt får flytta in i min garderob, säger Alexa Chung.

Alexa är uppvuxen i Hampshire med en kinesisk pappa, engelsk mamma, två bröder och en storasyster i sydöstra Storbritannien. Hon upptäcktes av en modellscout på Readingfestivalen när hon var 16 år och syntes snart i kampanjer för Fanta och Urban Outfitters, i modemagasin för tonåringar och i musikvideor. 

Därifrån fick hon jobb som programledare. Med sin torra humor och en fäbless för att korrigera rockstjärnor grammatiskt i rutan, ledde karriären vidare till MTV i USA. Efter knappt fyra år i New York återvände hon i april 2016 till London. 

– Jag har aldrig varit rädd för att prova nya saker, säger Alexa Chung om att starta ett modemärke.

– Det innebär också att acceptera misslyckanden. Jag är stolt över att mina misslyckanden inte har hindrat mig från att ta nya risker, fortsätter hon. 

I dag säljs märket Alexachung hos 145 återförsäljare i 22 länder. På kontoret i östra London jobbar, inklusive Alexa själv, 30 personer.

Vi befinner oss i Universal Music-kontorets betongkällare, den så kallade bunkern, mitt i centrala London. Källaren har tillfälligt förvandlats till en catwalk och är utsmyckad med girlanger av mossa. Ut kommer modeller i böljande klänningar, strama ytterkläder i fiskbensmönster och fyllig skogsgrön sammet som förstärker de bredaxlade klänningssilhuetterna. Valet av modeller är gjort med omsorg.

– För oss är det otroligt viktigt att vara inkluderande. Jag är själv en blandning av olika etniciteter och vet av egen erfarenhet hur viktigt det är som ung kvinna att se någon som sig själv representerad i konsten och modet. De enda asiatiska filmförebilderna som barnen i min skola hade var Lucy Liu och Chung Lee från Streetfighter, så det blev mitt smeknamn. 

Att hennes position kommer med ansvar är inget Chung sticker under stolen med. Och behöver verkligen världen ännu ett modemärke?

– Jag är fullt medveten om att oavsett hur etiskt eller hållbart ett företag är, lämnar det något slags avtryck på vår planet. Det viktigaste vi alla kan göra just nu är att lära oss mer om vad som händer – för bara genom kunskap kan vi röra oss i rätt riktning. Vi är ett start-up-företag och fortsätter att ta de steg vi behöver för att hitta sätt som minskar vår miljömässiga påverkan.

Själv shoppar Alexa Chung nästan ingenting längre. Hon har inte tid, och hon gillar inte onlineshopping. 

– Jag föredrar att leta efter vintage-skatter och känna hur tyger känns mot huden.

Foto: John Gorrigan m fl.

Till Toppen