Annons
X
Annons
X

Från miffon till musor

BESATTA Modeexcentrikerna vinner i längden. SvD:s Sofia Hedström har träffat den 90 år gamla stilikonen Iris Apfel i hennes våning i New York.

(uppdaterad)
Modevärlden har plats för en samling sköna damer med udda stil. Iris Apfel.
Modevärlden har plats för en samling sköna damer med udda stil. Iris Apfel. Foto: KENA BETANCUR/REUTERS

När dörren till den exklusiva adressen på Park Avenue öppnas syns bara ett par gigantiska glasögon. Den späda kvinnan som tar emot informerar mig snabbt om att hon behöver fler accessoarer och ber mig vänta i salongen. Bland holländska 1800-talsmålningar, gasballonger och uppstoppade djur utsmyckade med halsband får jag sedan sitta ensam i nästan tjugo minuter.

När Iris Apfel sedan obekymrat gör entré i rummet, som bäst beskrivs som en korsning mellan en antikaffär och leksaksbutik, är byxdräkten i jeans dekorerad med tre afrikanska halsband och vardera arm pryds av fyra stora armband.

Stilikonen som hunnit fylla 90 år är en maximalist som inte ber om ursäkt. Likt andra modexcentriker – som Diane Pernet som alltid bär en svart spetsslöja eller Lynn Jaeger som sminkar sig likt en rysk docka – har hon ett signum och det är uggleglasögonen.

Annons
X

– Jag har alltid älskat galna glasögon och jag började tidigt samla på bågar. När jag var tvungen att börja bära glasögon bestämde jag mig för att bära så stora som möjligt. Det var inte meningen att det skulle bli mitt kännetecken, det bara blev så.

Modebranschen är beroende av främmande fåglar. Precis som it-tjejerna adderar de flärd till visningarna, men till skillnad från de unga tjejerna som byts ut varje säsong är excentrikerna betydligt mer hållbara. Attraktionskraften ligger inte heller i att de likt provdockor kläs av olika designer för att fotograferas i säsongens plagg utan tvärtemot i att de inte förändras.

I egenskap av populära och lätt- identifierade fotoobjekt får de därför sitta på första raden och för mig som åskådare av mode- teatern inger de en känsla av trygghet i den ständigt föränderliga branschen.

Vad modeexcentrikerna egentligen gör är däremot sekundärt och jag vet inte hur många gånger jag och mina kolleger frågat oss vem personen i den knasiga klädseln som badar i fotoblixtrar egentligen är. Ytan är extremt avgörande och excentrikernas närvaro är enligt mig ett sätt att bekräfta att personlig stil har betydelse och bör hyllas.

Iris Apfel fick sitt stora genombrott som 84-åring, när Metropolitan Museum of Art bestämde sig för att viga en utställning åt inredningsarkitekten som dekorerat Vita Huset åt nio olika presidenter, däribland Truman och Clinton.

– Jag har ett helt nytt liv sedan jag blev upptäckt 2005. Min man och jag skrattar eftersom jag inte klär mig annorlunda än vad jag gjorde tidigare. Jag slog igenom över en natt – men det tog 70 år att komma hit.

Efter utställningen blev Iris Apfel kontaktad av åtskilliga designer som utan hennes vetenskap utsett henne till sin musa. När New Yorks mest exklusiva varuhus, Bergdorf Goodman, bad Dries van Noten sätta ihop en önskelista över gäster till en middag kom han exempelvis bara på ett namn och det var Iris Apfel.

Efter genombrottet startade en ny karriär för Iris Apfel. Hon har sedan dess designat allt från glasögon till smink. Trots att stilikonen numera rör sig i modesfären är hon noga med att påpeka att hon inte är en del av branschen. För henne är det nämligen viktigt att vara en outsider som inspirerar kvinnor att göra egna val istället för att följa trender.

–Du kan inte ha en egen stil om du inte vet vem du är. Stil handlar om att uttrycka vem du är och då måste du definiera vem du är. Det är mycket enklare att titta i en tidning och klä dig som någon annan säger. Det är sorgligt att så många kvinnor tror att de kan köpa en klänning och se ut som stjärnorna på röda mattan.

Trots att modeexcentrikerna på många sätt ifrågasätter modebranschen har de varit en inspiration sedan tidigt 1900-tal. Peggy Guggenheim, som även hon bar utmärkande glasögon, var en förebild redan på 1930-talet och lever än som stilikon – Karl Lagerfeld tillägnade henne en Chanel-kollektion 2009.

Ett annat hållbart exempel är little Edie Beale, från den väl- kända 70-talsdokumentären Grey Gardens, som inspirerat designer som John Galliano och Carin Rodebjer. När Marc Jacobs alldeles nyligen i New York presenterade sin senaste höstkollektion berättade han att den inspirerats av modeexcentriker som Anna Piaggi och Lynn Jaeger.

Behovet av modexcentriker har ökat under 2000-talet. Dels efterfrågas de av den växande skaran stilbloggare som fotograferar besökare utanför modevisningar, dels framstår de som något extra unikt i en tid när modet är extremt ombytligt. Inte bara Iris Apfel har hyllats på museum: Förra året ställde exempelvis Fashion Institute of Technology i New York ut Daphne Guinness garderob.

Kanske betyder den mer välkomnande inställningen att fler människor vågar visa sina unika drag, även om det krävs 70 år innan man gått från epitetet udda till ikon. Men för en sann excentriker spelar omgivningens omdömen ingen roll: Iris Apfel lyssnar varken till burop eller applåder.

–En gång fick jag ett brev från en galen man som var arg på mig för att jag bar för stora glasögon. Stackars man, det är inte mitt problem vad andra tycker.

Annons
Annons
X

Modevärlden har plats för en samling sköna damer med udda stil. Iris Apfel.

Foto: KENA BETANCUR/REUTERS Bild 1 av 9

Anna Piaggi: Modejournalisten som känns igen tack vare sina rosiga kinder, marcelvåg och mini-tophatt på sned är hattdesignern Stephen Jones musa.

Foto: LUCA BRUNO/AP Bild 2 av 9

Daphne Guinness.

Foto: PASCAL LE SEGRETAIN/GETTY IMAGES Bild 3 av 9

Diane Pernet är modebloggaren som även arrangerar filmfestival klär sig som en sörjande siciliansk änka. Solglasögon, skrud och slöja – allt i svart.

Foto: VITTORIO ZUNINO CELOTTO/GETTY IMAGES Bild 4 av 9

Ingela Klemetz Farago - den svenska stajlisten som nyligen fick motta hederspriset på årets Ellegala utmärker sig med bakåtstruket hår och vita prickar under ögonen som inspirerats av indisk- och afrikansk kultur.

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX Bild 5 av 9

Zelda Kapland: 95-åringen avled nyligen under en modevisning i New York. Hennes signum var traditionella afrikanska klänningar samt skor, handväska och trettio centimeter hög hatt i matchande tyg.

Foto: ANDREA HANKS/AP Bild 6 av 9

Gunilla Pontén: Svensk modeexcentriker skapade rubriker 1955 när hon presenterades vid hovet i en egendesignad klänning. Känns igen på sin korpsvarta page, mörka läppar och hattar på sned.

Foto: LARS PEHRSON Bild 7 av 9

Peggy Guggenheim: Konstsamlaren som köpte Picassos, Dalís och Klees på 1930-talet tänjde även på stilgränserna genom att synas i surrealistiska solglasögon.

Foto: SCANPIX Bild 8 av 9

Isabella Blow: Moderedaktören som upptäckte Alexander McQueen var hattdesignern Philip Treacys musa och dekorerade ständigt 1920-talspagen med surrealistiska hattar.

Foto: CHRIS JACKSON/GETTY IMAGES Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X