X
Annons
X

Frän kritik mot asyljurister: ”Missköter sina uppdrag”

Fem av 32 biträden fick inga förordnanden alls när Migrationsverket testade nya e-tjänsten för att fördela asyluppdrag. Men trots brister, sjösatte Migrationsverket tjänsten. Samtidigt vittnar asylsökande om att deras juridiska ombud är missköter sina uppdrag, enligt advokat Karin Gyllenring på Asylbyrån.

Många asylsökande upplever att deras jurister inte gör ett bra jobb. Flickan på bilden är inte med i texten.
Många asylsökande upplever att deras jurister inte gör ett bra jobb. Flickan på bilden är inte med i texten. Foto: Heiko Junge/TT

I början av 2014 utvärderades pilotversionen av Migrationsverkets e-tjänst för att tilldela asylsökande ett juridiskt ombud: "Biträdessidan". Tjänstens syfte var bland annat att skapa en jämnare fördelning av ärenden bland de tillgängliga juridiska ombuden. Men utvärderingen visade att fem ombud inte fått ett enda ärende under testperioden. En advokat, specialiserad på ensamkommande flyktingbarn, sa att hen inte fått ett enda barnärende. 13 advokater och juridiska ombud fyllde i "instämmer inte alls" på frågan om de upplevde att den nya tjänsten effektiviserar förordnandet.

Många asylsökande upplever att deras jurister inte gör ett bra jobb. Flickan på bilden är inte med i texten.

Foto: Heiko Junge/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X