Annons
X
Annons
X
Scenvåren 2017

Från fängelse till lustspel på scenerna

Martin Schibbye återger vittnesmål från människor som blivit fängslade för sitt skrivande. Selma Lagerlöf blir helafton på Uppsala stadsteater och både ”Svansjön” och ”A chorus line” får ny form på scenerna i vår.

Cullbergbaletten i ”Protagonist”.

Foto: Urban Jörén Bild 1 av 2

Martin Schibbye och Johan Persson 2015.

Bild 2 av 2

Bild 1 av 6

Cullbergbaletten i ”Protagonist”.
Cullbergbaletten i ”Protagonist”. Foto: Urban Jörén

Vittnesmål från fängelset

Martin Schibbye och Johan Persson 2015.

År 2011 satt Martin Schibbye och Johan Persson fångna i 438 dagar i Etiopien – för att de gjorde sitt jobb som journalister. Erfarenheterna blev bland annat en bok. Nu ställer sig Martin Schibbye på scenen i ”Kality”, en föreställning döpt efter det etiopiska fängelset och som samlar vittnesmål och berättelser skrivna av fångar eller före detta fångar som blivit fängslade för sitt skrivande.

– Idag råder undantagstillstånd i Etiopien. Journalistik är kriminaliserat. Att i det läget läsa texter från fängslade är ett sätt att visa världen att de kan fängsla journalister men inte det fria ordet, säger Martin Schibbye i ett pressmeddelande.
Uppsättningen görs i samarbete mellan Riksteatern och Amnesty International. För regin står Måns Lagerlöf.

Premiär på Södra Teatern den 4 april.

Annons
X
Annons
X

Selma Lagerlöf.

Foto: Pressens bild Bild 1 av 1

Bild 2 av 6

Löwensköldska ringen blir helafton

Selma Lagerlöf.
Selma Lagerlöf. Foto: Pressens bild

Uppsala stadsteater avrundar våren storslaget med att sätta upp hela ”Löwensköldska ringen” av Selma Lagerlöf. Hon skrev romantrilogin med ”Löwensköldska ringen”, ”Charlotte Löwensköld” och ”Anna Svärd” på 1920-talet. Den handlar om en släkt drabbad av det förgångnas förbannelse och brott, om högmod och känsla av undergång. Regissören Anna Azcárate har skrivit manus ihop med Camilla Blomqvist och fastnat för Selma Lagerlöfs insikter i människans ljusa och mörka sidor – det blir en helafton på teatern.

Premiär på Uppsala stadsteater den 26 april, med endast fyra föreställningar. Uppsättningen återkommer i höst.

Annons
X
Annons
X

”Drömmen om Svansjön” är Pär Isbergs nya tolkning av klassikern.

Foto: Kungliga Operan Bild 1 av 1

Bild 3 av 6

Svansjön ända in i balettsalen

”Drömmen om Svansjön” är Pär Isbergs nya tolkning av klassikern.
”Drömmen om Svansjön” är Pär Isbergs nya tolkning av klassikern. Foto: Kungliga Operan

Efter Mats Eks hyllade ”Svansjön” från 1987, som Kungliga Baletten framgångsrikt dansade förra året, kommer ännu en ny tolkning av balettklassikern som hade urpremiär på Bolsjojteatern i Moskva 1877. Det är Pär Isberg som skapar ”Drömmen om Svansjön” med avstamp i Petipas och Ivanovs koreografi från 1895 och Tjajkovskijs ursprungliga partitur. Här vävs dock dansarnas drömmar och relationer in i dramat; verklighet och fiktion glider ihop i ett känslosamt triangeldrama som rör sig mellan balettsal och scen. Lite som i Pontus Lidbergs ”Raymonda” häromåret, som även den omtolkades till ett triangeldrama med metanivå.

”Också i balettens värld finner vi spänningen mellan ytlighet, avund och den djupa tron på konstens möjlighet att beröra”, säger Pär Isberg.

Urpremiär på Kungliga Operan den 7 april. Gästspel på Malmöoperan från den 26 maj och Göteborgsoperan den 9 juni.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Cullbergbaletten i ”Protagonist”.

    Foto: Urban Jörén Bild 1 av 1

    Bild 4 av 6

    Cullbergbaletten firar med revolution

    Cullbergbaletten i ”Protagonist”.
    Cullbergbaletten i ”Protagonist”. Foto: Urban Jörén

    Cullbergbaletten fyller 50 år i år och firar med bland annat en dubbelafton i Dansens hus. Temat blir revolution då och nu. Jefta van Dinthers uppmärksammade verk ”Protagonist” från i höstas återkommer och sätts bredvid

    "Eurydike är död", skapat 1968 av kompaniets grundare Birgit Cullberg. Nu är det hennes som koreografen Mats Ek som tillsammans med Ana Laguna ska studera in det med en helt ny generation dansare.

    Senare i vår ska också några av Cullbergbalettens dansare skapa egna verk som utgår från Birgit Cullbergs liv och verk. De föreställningarna ska bli gratis, som en skänk till publiken.

    Dansens hus den 27–29 april.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Richard Turpin.

    Foto: Henrik Dahl, Tribunalen Bild 1 av 1

    Bild 5 av 6

    Arga bönder och listiga pigor

    Richard Turpin.
    Richard Turpin. Foto: Henrik Dahl, Tribunalen

    Regissören Richard Turpin, som fått SvD.s Thaliapris, förknippar man inte med folklustspel, snarare uttalat politisk teater. Men det blir nog en del samhällspatos även när han ska sätta tänderna i ”Stenjätten”, ett mustigt folklustspel av Jan Käll. Denne utgår från lokala arkivfynd från Kronoberg och Blekinge, historiska händelser och ren dikt.

    ”Stenjätten” börjar på 1500-talet och slutar i nutid. Krigare möter diplomater, prelater konfronteras med arga bönder och listiga pigor lurar sluga skrothandlare utlovas. Sören Brunes, som dog förra året, hann ta fram en speciell scenografiidé som nu fullföljs av dottern, scenografen Zofi Nilsson.

    Urpremiär på Regionteatern Blekinge Kronoberg i Växjö den 4 mars och turné i regionen.

    Annons
    X
    Annons
    X

    ”A line up” av Cristina Caprioli.

    Foto: Norrlandsoperan Bild 1 av 1

    Bild 6 av 6

    Capriolis egen chorus line

    ”A line up” av Cristina Caprioli.
    ”A line up” av Cristina Caprioli. Foto: Norrlandsoperan

    Musikal är det sista man associerar med Cristina Capriolis konstnärskap. Men den intellektuella koreografen finner intressanta kopplingar till vår tid när hon med utgångspunkt från ”A chorus line” låter en rad mycket olika dansare rada upp sig för att få sjunga och dansa fram sina drömmar och rädslor.

    Den på sin tid banbrytande musikalens dramaturgi har ju blivit legio på scenen, medan tv-mediet excellerar i olika tävlingsprogram. Originalet ger nu plats åt underhållning som dansar i takt med vår tids koreografi.

    ”Trots att jag är kritisk mot all ’underhållning’ i form av snabb konsumtion, konventionella narrativ, stereotyper och sentimentalt glitter, förundras jag över musikalens underhållningskraft”, säger Cristina Caprioli.

    Premiär på Norrlandsoperan den 26 april.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X