Annons

Pelle Snickars:Från coolt nischföretag till storspelare

Apples framgång med Iphone har gjort det till världens högst värderade it-företag. En grundidé har varit att integrera mjukvara och medialt innehåll, som exempelvis musik. Kritiker varnar dock för en sluten och arrogant företagsfilosofi.

Uppdaterad
Publicerad

I en intervju för en tid sedan påpekade en polemisk Steve Jobs: ”Personal computers are going to be like trucks”. Till en början behövde vi mest lastbilar på gården, men genom urbanisering uppstod snart helt andra typer av bilar med moderna tillval och möjligheter. Persondatorer kommer att gå samma väg. De kommer att bli lastbilar som vi arbetar med, medan läsplattor och smarta mobiler dominerar informationsanvändningen i den digitala domänen. Framtiden ligger i mobila medier, hävdade Jobs.

Är man vd för Apple är sådana uttalanden naturligtvis en självuppfyllande profetia, men rörelsen från PC mot MIDS (Mobile Internet Devices) är ändå lika påtaglig som den är intressant. Det är exempelvis talande att Jobs i samma intervju avslöjade att han egentligen först ville utveckla en ny sorts läsplatta – snarare än en revolutionerande telefon. I början av 00-talet lär han ha frågat sina tekniker om de kunde ta fram en tryckkänslig skärm som det gick att skriva på. Konceptet med skärmen som dator var något Apple då arbetat med en tid, och skärmprototypen var lovande. Men Jobs ändrade sig plötsligt. Tiden var ännu inte mogen för det som skulle bli Ipad, snarare föreföll framtiden ligga i den mobila mediebranschen. Smarta, dator- lika mobiler började bli populära och mobilsurf med 3G ta fart. Apple ändrade inriktning. Läsplattan lades på hyllan, medan dess teknik och intuitiva gräns-snitt omsattes i en annan produkt som snart förändrade hela mobilbranschen– Iphone.

Annons
Annons
Annons