Annons
X
Annons
X

Från allmän trend till personlig stil

SJÄLVBILD Efter senaste modeveckan i Stockholm utropade Sofia Hedström att trenden är död bland designerna. Enligt Anna Blom borde även vi konsumenter lämna trenderna bakom oss.

I takt med att mode har blivit lika folkligt som sport, förväntas även de med svalt klädintresse ha koll på dagens look. Och den stilen ska inte bara vara moderiktig utan även personlig. Modemagasin och bloggare erbjuder oss hjälp med att hitta vår stil och möjligheten att köpa privat shoppingrådgivning är en självklar service hos ledande varuhus.

Samtidigt väljer framför allt kvinnor kläder inte bara för att kommunicera, utan även för att förverkliga, personliga drömmar och ambitioner. Det berättar socialantropologen Hanna Wittrock som forskat i känslor runt hur vi klär oss. Exempelvis köper vissa av oss plagg i för små storlekar i väntan på att minska i vikt och frågan ”vilka kläder behöver jag?” har blivit ”vem vill jag bli?”.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Dessa tankar medför stora uppgifter för en stackars tygtrasa. Och för oss.

    Annons
    X

    Våra kläder berättar vår historia och den som låter dem sticka ut från mängden tillskrivs en spännande personlighet. Enligt många modemagasin och företag krävs ombytlighet för att skaffa en personlig look. Ofta föreslår de att vägen dit går via säsongsberoende trender. Lockande rubriker som lovar tips på höstens personliga stil blir på de glossiga tidningssidorna ett par veckor senare vinterns. Kläder i för små storlekar är för ett framtida jag. Att ständigt uppmanas att slipa på det yttre innebär lite krasst att vårt utseende aldrig duger. Så är ambivalens modets näring, jämte bekämpning av åldrande.

    Men i jakten efter det personliga har det egna uttrycket gått förlorat. Det skriver Sandra Quist och Stina Rosenqvist i sin magisteruppsats ”Mode, identitet & hållbarhet – 14 kvinnors känslor och åsikter”. De har intervjuat två grupper av kvinnor: de som shoppade två gånger i månaden eller mer och de som handlade kläder en gång i kvartalet. Resultaten talar, trots få deltagare, sitt tydliga språk: oftashopparna var mer ängsliga och sökte i större utsträckning efter identitet genom sin utstyrsel än sällanköparna. Att ha en personlig stil var viktigt för oftaköparna då den associerades med ett bra självförtroende. Men då de flesta shoppade för att att passa in i olika sammanhang, lyckades de sällan hitta en originell klädsel, så shoppingjakten fortsatte.

    Sällanshopparna visste vad de ville uttrycka med sina kläder och ansåg att de redan hade en personlig stil, de behövde inte ta hjälp av tillfälliga trender. För dem var mode inte så viktigt, de ville mest trivas i sina plagg. Funktion gick före trend. Medan de som sökte med ljus och lykta efter en identitet genom kläder, aldrig lyckades.

    Att våra kläder berättar något om oss är inget nytt. Sedan tiden då Adam och Eva skylde sig med ihopsydda fikonblad har de till exempel fått uttrycka känslor av skam. Steget från Edens lustgård till våra dagar är tyvärr inte så långt borta som man kunde hoppas.Ta till exempelvis ”horkluten”; en huvudduk som kvinnor med barn utanför äktenskapet tvingades bära ända in på 1800-talet.

    I dag är vi i väst i stort sett fria att klä oss som vi vill, ändå är många av oss villrådiga. I glappet mellan mode och stil finns en ängslighet. Ett vanligt sätt att hitta vägledning blir då att spana in hur kändisar klär sig. Även gruppmentalitet påverkar, menarHanna Wittrock och ger ett nutida exempel: Idén att uttrycka ett intresse för mode genom att se fixad och stajlad har sin grund i tv-serier som ”Sex and the city” och är nu allmänt spridd. Den fixade stilen har blivit ett uttryck för en persons modekunskap.

    Men enligt Hanna Wittrock är den nu på väg bort. Pengar är inne, men man ska inte se för fixad eller ansträngd ut. På herrsidan är det ruffiga kläder och dyra prylar som gäller. Det manliga, farliga har spridits till kvinnor som kan se ut som en gangsters flickvän eller kompanjon.

    Skaffar man sig då en personlig look genom att sluta bry sig om trender och omgivningens gillande? Ja, enligt Sandra Quist och Stina Rosenqvists rapport tyckte sällanshopparna trender var oviktiga och var mindre påverkade av vad andra tyckte om deras stil. Exempelvis på frågan om kläders betydelse svarar en oftashoppare att kläder betyder allt för henne, de visar vem hon är och vill vara.

    En sällanshoppare tyckte också kläder var viktiga, men såg dem mer som en lek – ett uttryckssätt för sig själv mer än en uppvisning. De visste vad de vill ha och köpte vad som passade deras identitet i stället för att söka upp trender.Oftashopparna däremot tog in andras åsikter, vilket gjorde att de inte fann sin identitet utan fortsatte att shoppa i sökandet efter den.

    I modesvängen finns många exempel på personer som lyckats skaffa en egen look. Som Karl Lagerfeld eller modejournalisten Diane Pernet, som bär mantilj, kattögonformade mörka solglasögon och svart flödande kjol. Men det är inte för att hon sticker ut i ett ganska likriktat modesammanhang som gör hennes stil personlig utan det faktum att hon bär samma utstyrsel även när hon går till mataffären. Personlig stil är kontinuitet snarare än trend.

    Anna Blom

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X