Foto: Alamy
Perfect Guide

Framtidsspanaren: Ser vi en positiv ålderstrend i resebranschen?

Framtidsspanaren John Mellkvist gläds åt att även flygbolag bekämpar ålderism.

Företag som bekämpar ålderism och konkret visar hur man kan vara en plats för många generationer har mycket att vinna. Dels får man engagerade medarbetare som jobbar av lust och motivation, man signalerar både trygghet och utvecklingsmöjligheter – men inte minst får dessa varumärken också mängder av uppskattning från omgivningen.

Annons

Relativt nyligen fick jag ett tips om ett inlägg på Linkedin. Eftersom jag på denna plattform fokuserar min aktivitet på åldersrelaterade ämnen, får jag många bra lästips i stort sett dagligen. Men även om jag hade mina aningar om vad inlägget handlade om, skulle jag denna gång komma att bli överraskad.

Statusuppdateringen var från en kvinna i Storbritannien och visar en flygvärd i TUI-uniform som fyrar av ett brett leende och levererar ett självsäkert V-tecken mot mobilkameran. Det kan ju låta som vilket annat självförhärligande socialt medieinlägg som helst, men här fanns det mer att hämta. För det första var mannen på bilden av allt att döma betydligt mer erfaren än den genomsnittliga kabinpersonalen. Trodde jag, vill säga, innan jag läst texten till statusuppdateringen:

”Jag träffade denne gentleman på en flight till Hurghada nyligen. Jag berömde honom för hans fantastiska kundservice. Jag sa ”Du måste gjort detta i åratal”. Hans svar: ”Faktiskt inte… jag gör mitt första år i denna roll. Jag är 63 år och bestämde mig för att byta karriär. TUI gav mig chansen och såg vad jag hade att ge.” Han var på riktigt den trevligaste och vänligaste person du kan tänka dig. Bravo TUI att ni satsade på honom och tack för en mycket angenäm flygtur med fantastisk service.”

Responsen? När detta skrivs har inlägget gillats av mer än 88 000 personer och fått nästan 1 600 kommentarer. Krassa siffror som visar vilken enorm kraft det finns i åldersfrågor, men också hur mycket vi tycker om att läsa om människor som ges möjligheter bortom förväntan. 

Efter att ha delat inlägget vidare tog det bara någon timme innan en annan bekant genom en kommentar upplyst mig om att även Thomas Cook söker kabinpersonal ”i alla åldrar”.

Det skulle snart komma ännu en kommentar – samma ämne, samma bransch, annat bolag:

”Jag var 55 år när jag förra året började som cabin crew på SAS. Har aldrig ångrat en minut av det och det känns som att jag är 35 år. Något av det roligaste som hänt mig i livet!!! Nu lever jag nomadliv i min resväska och fullkomligt älskar det!”

För att villigt erkänna mina egna fördomar, trodde jag inte kabinpersonal var ett yrkesområde lämpat för senblommande servicetalanger. Bilden har snarare varit en ganska ålderssnäv arbetsmiljö – men sällan har det känts bättre att ha så fel.

Ibland sägs det att tre exempel håller för att prata om en trend. Jag nöjer mig med fakta – det vill säga tre fina exempel (men vill gärna ha fler) på hur man som företag kan skapa massor av positiv energi och arbetsglädje genom att välkomna erfarenhet. Lång erfarenhet och från andra områden.

Och för att vända på resonemanget så vore det verkligen intressant att veta hur mycket ett företag vinner –  både rent ekonomiskt och sett till varumärke, internt och externt – på att rekrytera motiverade medarbetare med lång livserfarenhet i bagaget.

Foto: Alamy

John Mellkvist är PR-konsult och framtidsspanare på Mindmakers PR, och har fått stor uppmärksamhet för sitt arbete med att minska ålderismen.

Till Toppen