Annons

Framtidens lastbilar – eldrivna och förarlösa

Volvos dragbil Vera kan vara igång dygnet runt och bland annat köra gods i hamnar.
Volvos dragbil Vera kan vara igång dygnet runt och bland annat köra gods i hamnar. Foto: Volvo

De två svenska lastbilsjättarna Scania och AB Volvo håller på med flera försök med mer eller mindre självkörande lastbilar. Här är deras satsningar på självkörande och eldrivna lastbilar som spås revolutionera transportsektorn.

Under strecket
Publicerad

Scanias NXT får olika uppdrag under dygnet. På dagen kan den användas som buss och på natten som varutransport.

Foto: Kjell Olausson/Scania Bild 1 av 1

Volvo har sin elektriska och hyttlösa dragbil Vera. Den är under utveckling och tanken är att systemet till exempel ska kunna användas i hamnar och i logistikcentrum där man behöver göra många kortare transporter.

Någon förare behövs inte och Vera-fordon ska dygnet runt kunna utföra omflyttningar av godset innan det transporteras vidare. Det hela styrs från ett kontrollcentrum.

Annons
Annons
Annons