Annons

Framtidens flygplan flyger som fåglar

Nästa generations flygfarkoster kommer att förändra hur vi reser tack vare banbrytande teknik. Men vilka är de tekniker som är närmst i tid och som kan påverka framtidens flygplan mest?

(uppdaterad)
Flygplanstillverkaren Airbus har tagit fram en lista med vad en flygpassagerare kan förvänta sig av flygplan till 2050.
Flygplanstillverkaren Airbus har tagit fram en lista med vad en flygpassagerare kan förvänta sig av flygplan till 2050.

Många har genom åren drömt att flyga som en fågel. Likt hur en fågel flyger har flygplanstillverkare länge fokuserat på att optimera vingarnas utseende för att exempelvis minimera luftmotstånd och därmed sänka bränsleförbrukning.

På flygplanet A350 XWB, som är en del av Qatar Airways flygplansflotta, har vingarna böjts för att få ut samma effekt som en fågel när den flyger: mindre luftmotstånd. Genom en böjd spets på varje vinge, som är 64,7 meter lång, minskar ljud och luftmotstånd.

Det i sin tur optimerar flygplanets luftmotstånd, särskilt i lägre hastigheter. Efter att ha testat olika utformningar på vingarna i vindtunnlar i hastigheter upp till 0,85 mach föll valet på den böjda vingspetsen som i dag har blivit en ”kändis” i flygvärlden. Bakom funktionen ligger åratal av avancerad forskning.

Forskar intensivt

På Nasa, den amerikanska myndigheten för rymdfart, forskas det intensivt kring framtidens flygplan. Under 2015 testades ett fjärrstyrt plan med teknik för att testa extremt lätta och flexibla flygplan. Nasa har också utfört tester med flygplansvingar som saknar mekaniska klaffar, istället kan vingarna byta form på materialet de består av. Även här är fokus på sikt att skapa mer bränslesnåla passagerarplan.

Målet med forskningen är att ta fram bränslesnålare och mer effektiva flygplan, tekniken ska sedan kunna användas för produktion av passagerarplan.

Qatar Airways har i dag världens mest moderna flygplan i sin flotta. Bland annat tidigare nämnda A350 XWB men även Boeings 787 Dreamliner som har flera innovativa lösningar. Kabintrycket i Dreamliner är specialanpassat för att underlätta syreupptagningen och därmed minska risken för uttorkning och huvudvärk.

Flygplanstillverkaren Airbus, som tillverkar flera plan som Qatar Airways har i sin flotta, har tagit fram en lista med vad en flygpassagerare kan förvänta sig av flygplan till 2050. För att kunna visualisera detta har Airbus tagit fram ett konceptplan fullproppat med framtidens flygteknologi.

Planet kommer aldrig att flyga utan är till för att ingenjörerna ska kunna använda sin fantasi och testa hur de kan paketera olika tekniker i samma flygplanskropp. I verkligheten måste ingenjörerna på sikt kunna skapa en balans av olika tekniker som stärker varandra, för att kunna ta fram det är konceptplanet en viktig kugge i processen.

Qatar Airways var världens första flygbolag att flyga med A350 XWB.

Avgörande på marken

Även om mycket utveckling sker på flygplanen kan en av de viktigaste detaljerna finnas på marken. I dag sker flygresor i ett lapptäcke av internationellt luftrum där planen skickas mellan flygtrafiktjänster och luftkorridorer. Det resulterar i ett zick-zack-mönster som generar längre flygtider och mer utsläpp.

Målet är att flygplan i framtiden själva ska kunna navigera från punkt a till b via den effektivaste vägen utifrån väder och trafik i luften. Då går det att göra stora effektivitetsvinster. Airbus genomförde nyligen en testflygning från Bryssel till Stockholm där den optimala flygvägen utnyttjades. Resultatet blev en 20 minuters kortare flygresa, 725 kilo mindre förbrukat bränsle och minskat CO2-utsläpp med 2 283 kilo.

En av de mest spännande framtidsteknikerna går tillbaka till den mänskliga drömmen om att flyga som en fågel. Ingenjörer tittar i dag på hur fåglar flyger tillsammans när de flyttar söderut inför vintern. När fåglarna flyger tillsammans sparar de energi genom att flyga i formation. När tester har genomförts med kommersiella flygplan visar det sig att flygplan längre bak i formationen kan ”surfa” på energin från plan i de främre delarna och därmed förbruka mindre bränsle.

Precis som fåglar gör.

Flygplanstillverkaren Airbus har tagit fram en lista med vad en flygpassagerare kan förvänta sig av flygplan till 2050.

Bild 1 av 3

A380 är världens största passagerarplan med två däck av ren njutning för de flesta.

Bild 2 av 3

Qatar Airways var världens första flygbolag att flyga med A350 XWB.

Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X