X
Annons
X
Recension

Houllebecq Fragmentarisk Houellebecq utan nerv

Stockholm Fringe Festival vågar ta itu med det obekväma: som Michel Houllebecq. Institutet lyckas dock inte riktigt hitta hans provokation.

Houellebecq sceniskt gestaltad av Institutet. Foto: Institutet/Stoff
Läs mer om Scenhösten 2017

Michel Houllebecq är tveklöst en av Europas mest kända och ihärdiga civilisationspessimister. Roman efter roman skildrar en värld där existentiell ensamhet sprider ut sig och individen tröstar sig med konsumtion och sex – som är besmittad med marknadsliberalism, och blivit en vara bland andra, ett missbruk bland andra. Han älskar att chockera, senast med boken ”Underkastelse” där han skildrar hur västvärlden ”tas över” av islam – en bok som är lika möjlig att läsa som en skildring av en värld där neonazism eller katolska, reaktionära åsikter får allt mer spelrum. Den är dystopisk, ungefär som ”1984”.

Teater Institutet, ledd av Anders Carlsson, arbetar numera med Helsingfors som bas. Man har gjort en rad suggestiva, fysiska och kongeniala iscensättningar på såriga ämnen som Josef Fritzl och Breivik. Nu tar Carlsson grepp på Houllebecq. Under två timmar skapas ett drömspel, första akten ett textnystan med citat från böcker som ”Elementarpartiklarna” – kortryckta, cyniska aforismer om sexualitet och meningslöshet. Efter paus iscensätter man mer tydligt ”Plattform” som utspelas på en thailändsk strand där idén om fullskalig sexturism nu ska bli affärsmässig verklighet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X