Jonas Ellerström:Fotomodellen som vände kameran mot världens overklighet

Elizabeth ”Lee” Miller blev ikonisk som fotomodell på 1920-talet, men tog steget att själv ställa sig på andra sidan kameran. Inte minst fotografierna från andra världskriget uppvisar en kritiskt engagerad blick – med surrealistisk skruv.

Under strecket
Publicerad
Lee Miller i uniform, London 1944.

Lee Miller i uniform, London 1944.

Foto: David E Scherman
”Lee Miller’s eye” av Man Ray.

”Lee Miller’s eye” av Man Ray.

Foto: Man Ray Trust/Bildupphovsrätt 2017
Modell i dräkt av Digby Morton, fotograferad genom ett valv som visar förstörelsen efter en bomb, London 1941.  Foto: Lee Miller

Modell i dräkt av Digby Morton, fotograferad genom ett valv som visar förstörelsen efter en bomb, London 1941. Foto: Lee Miller

Foto: Lee Miller
Modefotografering i East ­Sussex, 1950.

Modefotografering i East ­Sussex, 1950.

Foto: Lee Miller
Annons

Vårt sätt att använda ordet ”ikon” har gjort det närmast liktydigt med ”symbol”. På dator­skärmen är ikonen en bild med given innebörd, i vardagsspråket blir den person som kallas ikon eller den företeelse som benämns ikonisk till tecken för hela fält av betydelser och föreställningar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons