Annons
Recension

Konsten att tämja en bild : fotografiet och läsarens uppmärksamhet i 1800-talets SverigeBilderna som visade alldeles för mycket

Plansch med två molnfotografier i rotogravyr ur den internationella molnatlasen från 1896, för vilken den svenske meteorologen Hugo Hildebrandsson var en av redaktörerna.
Plansch med två molnfotografier i rotogravyr ur den internationella molnatlasen från 1896, för vilken den svenske meteorologen Hugo Hildebrandsson var en av redaktörerna.

Hur lära en ovan publik att betrakta ett helt nytt medium fullt av information? När fotografin introducerades i Sverige från 1840-talet och framåt skedde det med många pedagogiska pekpinnar om vad i bilden man egentligen skulle titta på.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ur Johannes Jaegers ”Molins fontän i fotografi” (1866).

När personalen på Moderna museet i mitten av nittiotalet fick individuella e-postadresser – jag arbetade då med digitaliseringen av museets fotografisamling – cirkulerades instruktioner om hur man skulle använda den nya tekniken. Till skillnad från fax och brevpost var den först och främst mycket snabbare; den förde också med sig ett mer informellt tilltal, något som manade till försiktighet innan man tryckte på "send". Idag är e-post så etablerat att välmenande information av den arten närmast skulle uppfattas som en provokation – även om nog de flesta då och då fortfarande önskar att de tänkt efter före.

Att fotografi på ett liknande sätt krävde omsorger om de tidiga användarna är på sitt sätt lika främmande, sett mot bakgrund av hur mediet sedan länge har genomsyrat i stort sett varje område i det moderna samhället – allt från vetenskap, teknik, nyhetsförmedling, reklam och övervakning, till aspekter som berör de mest privata delarna av våra liv.

Annons
Annons
Annons