Recension

The photobook: a history volume IIIFotoböckerna som skapade historia

Med det decennielånga projektet ”The photobook: a history” har Martin Parr och Gerry Badger blivit genrens mest inflytelserika smakdomare.

Under strecket
Publicerad
I den tredje volymen av ”The photobook: a history” finns fler titlar än någon kunnat ana.

I den tredje volymen av ”The photobook: a history” finns fler titlar än någon kunnat ana.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT
Annons

Martin Parr och Gerry Badger är två brittiska herrar i den tidiga 60-årsåldern som egenhändigt ändrat på hur fotoböcker ges ut, tas emot och betraktas. Till synes fryntliga, men med talang för giftiga sarkasmer, verkar de stortrivas med det. Genom sitt bokverk ”The photobook: a history” i tre band har de kraftigt påverkat fotolitteraturens kanon och skapat en ny receptionshistoria för genren. Om en titel är listad i ”Parr/Badger” har det blivit synonymt med en kvalitetstämpel. Ett kvitto på det är att konstmarknaden och auktionsfirmor använder de tre volymerna som referenslitteratur.

Martin Parr är fotograf knuten till bildbyrån Magnum. På 1990-talet blev han känd för sina bilder som utan urskiljbar empati exponerade brittisk alltför rosabränd arbetarklass på badsemester och deras fettblanka kost i form av korv, baked beans och koagulerande äggulor. Gerry Badger är fotohistoriker och kulturskribent. Båda är stora boksamlare, men Parr är förmögnast och äger mest. Omkring 12 000 böcker får plats i 1700-talshuset i fina stadsdelen Clifton Village i Bristol. Så gott som alla de tusentals avbildade böckerna i de tre delarna av ”The photobook: a history” är hämtade ur samlingen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons