Annons

Fossilfritt flygbränsle långt bort: ”Dödens dal”

2017 blev Swedavia först i världen med att köpa in biobränsle till flyget. Rikard Bokström håller i slangen.
2017 blev Swedavia först i världen med att köpa in biobränsle till flyget. Rikard Bokström håller i slangen. Foto: Christine Olsson/TT

En stor marknad för förnyelsebart bränsle kan vänta när flygen tvingas ställa om. Men omställningen går för långsamt och bättre politisk styrning krävs, menar två forskare.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Christian Hulteberg, universitetslektor vid institutionen för kemiteknik.

Foto: Lunds Universitet Bild 1 av 2

Ola Wallberg, professor på institutionen för kemiteknik.

Foto: Lunds Universitet Bild 2 av 2

Redan om två år ska flygbolagen tvingas bland i en procent förnybart bränsle, för att sedan successivt öka andelen till 30 procent år 2030. Det föreslog regeringens utredare Maria Wetterstrand i våras.

Det finns dock stora frågetecken kring hur målet ska nås. I dag finns det ingen produktion i Sverige.

Annons
Annons
Annons