Annons
Recension

NoraFörvirrat och övertänt

Under strecket
Publicerad

En av de särskilda utmaningarna för regissörer av Ibsens ”Ett dockhem” är att ta ställning till slutscenen, där den borgerliga bankdirektörsfrun Nora lämnar make och barn. Går hon ut i en frigörelse? Tar en promenad runt kvarteret och kommer hem ångerfull? Får hon jobb någonstans? Gifter om sig? I gestaltningen av Noras sorti ska vi som åskådare lämnas att fundera på vem och vad Nora är.

För den österrikiska Nobelpristagaren (2004) Elfriede Jelinek är Nora ett potentiellt feministiskt projekt. I pjäsen ”Nora”, med undertiteln ”Vad var det som hände när Nora lämnat sin man?”, skriven 1976, men med Sverigepremiär först nu, undersöker Jelinek vilka alternativ som står till buds i den nyseparerade kvinnans strävan att bli människa. Malmö stadsteater har från Tyskland inbjudit den unga regissören Anna Bergmann med konstnärligt team och tysk-svensk titelrollsskådespelare, för att ge ett bud på Jelineks text.

Annons
Annons
Annons