Annons

Pelle Snickars:Förvirrande återbruk av historiska bilder

Andra världskriget har blivit ett industrimedialt koncept som gestaltas i dokumentärer, spelfilmer och dataspel. Källkritiken försvåras när bilder och filmsekvenser används tematiskt där de någotsånär passar in i den audiovisuella föreställningen om historien.

Under strecket
Publicerad

På en klubb i New York för ett par år sedan berättas det att hela publiken plötsligt slutade dansa. Dansgolvet fylldes i stället med projektioner av Ku Klux Klan-figurer iscensatta av videojockeyn DJ Spooky. I sitt vj-bås blandade han elektroniska beats med rasistiska sekvenser ur D W Griffiths stumfilm ”Nationens föedelse” - ett grepp som gjorde honom känd på den internationella vj-scenen. I videojockeys verksamhet är kopiering och sampling är helt centrala; ett slags upphovsrättslig mardröm där gamla och nya bilder, musikspår och filmsekvenser i realtid kompileras till en ny helhet - som i sin tur gärna får kopieras. Vj:ing kan därför ses som en del av samtidens filbytardiskurs, framvuxen ur en äldre dj-kultur med mediehistoriska rötter i amerikansk radio på 1930-talet. Vinylskivan är fortfarande central för diskjockeyn, men när alltmer av den musik som spelas egentligen består av binär kod krymper skillnaden mellan ljud och rörlig bild. Datorns mediefiler av bild, film och ljud kan enkelt blandas till en multimedial remix som kännetecknar videojockeyns performanceartade framträdanden.

Det är i gränszonen mellan konstperformance och klubbframträdande som diskjockeyn de senaste åren medialt uppgraderats till videojockey. I intervjuer har DJ Spooky, en amerikan som egentligen heter Paul Miller, påpekat att han under sin tidigare karriär som dj blev alltmer intresserad av att sampla bilder som passade till den musik han framförde. Intressant nog började han med att klippa upp historiska filmer, som Maya Derens avantgardefilmer från 40-talet och Leni Riefenstahls ”Viljans triumf”. Med utgångspunkt i en experimentartad visuell sampling av Riefenstahl, letade sig DJ Spooky tillbaka i filmhistorien och snart stötte han på Griffiths film. För två år sedan hade hans remix av den premiär, en performance kallad ”Rebirth of a Nation”.

Annons
Annons
Annons