Annons
X
Annons
X

Protester mot Ikea för chaufförers villkor

Löner på minimala nivåer och chaufförer som utnyttjas under slavliknande förhållanden. Samtalen med Ikea leder inte framåt, tycker Transportarbetareförbundet, som fortsätter att protestera utanför flera varuhus i Sverige och i andra länder.

Foto: Mark Lennihan/AP

Ikea har tidigare fått skarp kritik efter att det framkommit flera uppgifter om dåliga villkor för de chaufförer som kör för underleverantörer till företaget. BBC uppmärksammade i en dokumentär hur chaufförer kör varor och bor i lastbilar i flera månader, samtidigt som de arbetar för löner på så lite som 200 euro i månaden. Många av chaufförerna är från låglöneländer i östra Europa, som Rumänien och Bulgarien.

– Gränsen för vad som är en billig chaufför flyttas hela tiden längre och längre bort. Vi pratade jättemycket om polackerna för några år sedan, men de är dyra i förhållande till de som kör nu, säger Magnus Falk, internationell sekreterare på Transportarbetareförbundet.

Under två år har han tillsammans med en arbetsgrupp inom det internationella transportförbundet ITF  fört samtal med Ikea för att hitta sätt att komma åt problemen. Men samtalen leder inte framåt, tycker Transportarbetareförbundet. Sedan december förra året har de utfört flera protester utanför varuhus för att uppmärksamma kunder om problemen.

Annons
X

– Transportkedjorna med underleverantörer är en affärsmodell. Förutom den sociala konsekvensen för chaufförerna som ligger ute flera månader i sträck, så underminerar det hela den nationella marknaden. Med de här lönerna är det svårt för ett nationellt åkeri att matcha upp, säger Magnus Falk.

Facket vill se en granskning av en hel transportkedja där chaufförer i alla underleverantörsled kontrolleras, för att sedan se vilka åtgärder som behöver vidtas. Men det är inte en tänkbar väg för Ikea.

– Även om chaufförerna inte är direkt anställda av Ikea så ser vi allvarligt på deras arbetssituation. Men Ikea kan inte själva förändra hela transportindustrin, vi måste arbeta tillsammans med andra i branschen och på olika politiska nivåer, säger Ellen Ferm, pressansvarig på Ikea Sweden.

I nuläget utför de revisioner för att kontrollera att leverantörerna lever upp till Ikeas uppförandekod för leverantörer och lagstiftning. De genomför också stickprovskontroller i form av intervjuer med förare där de föreslagit att facket ska delta, men det är enligt Magnus Falk inte tillräckligt.

– Det är på för grund nivå, vi måste gå in djupare i de här transportuppläggen för att hitta de verkliga missförhållandena, säger han.

Under måndagen utfördes protester utanför tio Ikea-varuhus i Sverige, och även i Nederländerna och Belgien. I nuläget har samtalen strandat även om båda parter säger sig vara öppna för fortsatt dialog.

– Vi jobbar ständigt på att förbättra våra arbetssätt. Just nu utför vi revisioner för att kontrollera våra leverantörer och intervjuar chaufförer under stickprovskontroller, säger Ellen Ferm, pressansvarig på Ikea Sweden.

Annons
Foto: Mark Lennihan/AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X