Annons
X
Annons
X
Motor
Krönika

Jonas Fröberg: Fortsatt unken kvinnosyn på Genèvesalongen

Affärspotential. Låter ordet tråkigt? Fundera på det medan jag tar dig på en sväng genom bilindustrins stora framtidsfönster – Genèvesalongen på kvinnodagen den 8 mars 2017.

Bilsalongen i Genève 2017
Den nionde mars öppnar Genèvesalongen för 87:e gången upp dörrarna för allmänheten.
Den nionde mars öppnar Genèvesalongen för 87:e gången upp dörrarna för allmänheten. Foto: Malin Hoelstad

Den unga kvinnan ler osäkert in i kameralinsen. Hon lutar sig mot en vit Fiat 500 och den svartvitrutiga klänningen åker upp lite och visar skinn långt upp på låren. En äldre man stannar till. Kvinnans avstängda ögon försöker le mot honom, medan han tar fram sin mobilkamera och omsorgsfullt riktar den mot hennes bröst.

Vi går vidare mellan montrarna där de stora framtidsvisionerna ska visas och stannar till hos Maserati. Även där möter oss kvinnor som lutar sig sig mot bilarna. Liksom hos Rolls Royce, Alfa Romeo, Jeep, Ssangyong och Dodge.

Och Skoda. Skoda!

Annons
X
Skoda bilbolaget som är ägt av Volkswagen visar upp bilen Octavia Scout. Någon chef anser uppenbarligen att de behöver lättklädda kvinnor för att sälja den. Frågan är hur denne tänkte. Foto: Malin Hoelstad

De har en uppgift: Att stå så lättklädda och i så utmanande poser som möjligt.

Kvinnor står inte där för att berätta om säkerhetsutrustningen eller om det senaste kvartalsresultatet. De har en uppgift: Att stå så lättklädda och i så utmanande poser som möjligt. De är reducerade till objekt för männens ögon.

Visst. Kvinnor som objekt vid bilarna har blivit färre. Men de finns kvar, i branschen där den största megatrenden är elbilar. Gemensamt för flera av märkena med lättklädda kvinnor är ägaren Fiat-Chrysler, som händelsevis är sämst på elbilar i Europa. Vd:n heter Sergio Marchionne. Han är lättsam och pratglad och ger varje år en gruppintervju här i Genève i en stor sal med upp mot 50 journalister. Jag brukar fråga i micken hur han ser på de lättklädda kvinnorna, och om han tycker att det är förenligt med modern affärskommunikation. Flera gånger har han skrattat åt mig. Fått andra i rummet att skratta. En gång sa han att han tyckte synd om mig.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I år fick jag ingen intervju. Men jag tänker att jag skulle vilja fråga Sergio Marchionne: Hur ser han på ordet människosyn? Och på ordet affärspotential?

    Kvinnornas uppgift är att posera framför bilarna – gärna så utmanande och lättklätt som möjligt. Foto: Malin Hoelstad

    Runt 80 procent av alla köpbeslut i hemmet tas nämligen av kvinnor, inklusive bilköp.

    Och det kittlar av undran om han på allvar tror att brunbrända kroppsbyggarmän med minimala tangakalsonger trånande mot motorhuvar på hans Alfa Romeo skulle locka heterosexuella män till köp.

    Och vad skillnaden egentligen är med det och att ha de lättklädda kvinnorna där.

    Runt 80 procent av alla köpbeslut i hemmet tas nämligen av kvinnor, inklusive bilköp. Redan i boken Eve-olution (1995) nämndes den siffran av Faith Popkorn, världskänd trendbevakare. Och Tatiana Butovitsch Temm, konsult på Ampersand i Göteborg sa till GP 2014 ”Det är kvinnan som slutligen avgör vilken bilmodell det blir (i ett heterosexuellt förhållande).”

    Fiat Chrysler har 20 personer i sin ledningsgrupp. En är kvinna.

    Annons
    Annons

    Den nionde mars öppnar Genèvesalongen för 87:e gången upp dörrarna för allmänheten.

    Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 4

    Skoda bilbolaget som är ägt av Volkswagen visar upp bilen Octavia Scout. Någon chef anser uppenbarligen att de behöver lättklädda kvinnor för att sälja den. Frågan är hur denne tänkte.

    Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 4

    Gemensamt för flera av märkena med lättklädda kvinnor är ägarbolaget Fiat-Chrysler och dess vd Sergio Marchionne. Här är en Fiat 500 - en bil som många kvinnor köper.

    Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 4

    Kvinnornas uppgift är att posera framför bilarna – gärna så utmanande och lättklätt som möjligt.

    Foto: Malin Hoelstad Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X