Annons

Jonas Fröberg:Fortsatt unken kvinnosyn på Genèvesalongen

Affärspotential. Låter ordet tråkigt? Fundera på det medan jag tar dig på en sväng genom bilindustrins stora framtidsfönster – Genèvesalongen på kvinnodagen den 8 mars 2017.

Under strecket
Publicerad

Den nionde mars öppnar Genèvesalongen för 87:e gången upp dörrarna för allmänheten.

Foto: Malin HoelstadBild 1 av 4

Skoda bilbolaget som är ägt av Volkswagen visar upp bilen Octavia Scout. Någon chef anser uppenbarligen att de behöver lättklädda kvinnor för att sälja den. Frågan är hur denne tänkte.

Foto: Malin HoelstadBild 2 av 4

Gemensamt för flera av märkena med lättklädda kvinnor är ägarbolaget Fiat-Chrysler och dess vd Sergio Marchionne. Här är en Fiat 500 - en bil som många kvinnor köper.

Foto: Malin HoelstadBild 3 av 4

Kvinnornas uppgift är att posera framför bilarna – gärna så utmanande och lättklätt som möjligt.

Foto: Malin HoelstadBild 4 av 4

Den nionde mars öppnar Genèvesalongen för 87:e gången upp dörrarna för allmänheten.

Foto: Malin HoelstadBild 1 av 1
Den nionde mars öppnar Genèvesalongen för 87:e gången upp dörrarna för allmänheten.
Den nionde mars öppnar Genèvesalongen för 87:e gången upp dörrarna för allmänheten. Foto: Malin Hoelstad

Den unga kvinnan ler osäkert in i kameralinsen. Hon lutar sig mot en vit Fiat 500 och den svartvitrutiga klänningen åker upp lite och visar skinn långt upp på låren. En äldre man stannar till. Kvinnans avstängda ögon försöker le mot honom, medan han tar fram sin mobilkamera och omsorgsfullt riktar den mot hennes bröst.

Annons
Annons
Annons