Analys

Anna Gustafsson:Fortsatt trångt för cyklister i City

I valrörelsen tävlade Stockholms politiker om att vara cyklisternas bästa vän. Men budgeten för cykelsatsningar är samtidigt mindre än för tio år sedan. Ett mentalt skifte krävs nog för att Stockholm ska bli en cykelvänlig stad.

Under strecket
Publicerad
Annons

För ett år sedan hade man kunnat tro att Stockholms politiker blivit tossiga. Det plingades i gathörn och lovades runt om bredare cykelbanor, avstängda bilkörfält och större cykelanslag. Med den kraftiga ökningen av antalet cykelpendlare i huvudstaden identifierades plötsligt cykelfrågorna som ett sätt att locka väljare i lokalvalet, och partierna slogs om att vara cyklisternas bäste vän.

Ett år senare är det betydligt försiktigare tongångar. På stadens gator är det dock ordentligt trångt och antalet cyklister fortsätter att öka. I de mest trånga passagerna i Stockholm, exempelvis vid Munkbron, kniper det till i magen vid möte mellan cyklister. På den snålt tilltagna banbredden går det nätt och jämnt att mötas utan risk för sammanstötning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons