Fortsatt köpfest hos H&M

Hennes & Mauritz vd Rolf Eriksen har all anledning att le. Kollektionerna fungerar och prisnivåerna hålls uppe, samtidigt som kostnaderna sjunker och dollarn spelar H&M i händerna. Klädkedjans vinst och försäljning fortsätter att öka men expansionstakten minskar något.

Under strecket
Publicerad
Arkivbild. Rolf Eriksen Hennes & Mauritzs vd presenterar en tidigare  rapport.

Arkivbild. Rolf Eriksen Hennes & Mauritzs vd presenterar en tidigare rapport.

Annons

Klädjätten Hennes & Mauritz nettovinst landar på 2,4 miljarder kronor andra kvartalet i bolagets brutna verksamhetsår. Det ska jämföras med en vinst på 1,8 miljarder kronor motsvarande kvartal året före.

I finansmarknadens fokus ligger som vanligt H&M:s marginaler, som fortsätter att förbättras. Bruttomarginalen ökar till 60 procent (58) och rörelsemarginalen stannar på 23 procent, upp 3 procentenheter. Rörelsemarginalen är den bästa som koncernen uppnått under ett andra kvartal.
Bakom den förbättrade lönsamheten ligger lägre kvotakostnader, en lägre dollarkurs och mindre behov av sänkta priser. Att H&M inte behövt sänka sina priser har att göra med att kollektionerna varit ”bättre” och lagernivån varit mer balanserad, skriver bolaget i sin rapporten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons