Hilding Linnqvist, ”Att bli konstnär”Förtrollande bra måleri som bör ses i original

Hilding Linnqvist, ”Självporträtt i skjorta och hängslen”, 1913.
Hilding Linnqvist, ”Självporträtt i skjorta och hängslen”, 1913. Foto: Leif Mattsson

Under tio intensiva år efter debuten 1916 skapade Hilding Linnqvist målningar som fortfarande efter hundra år behållit sin relevans och fräschör. Liljevalchs utställning är slösande rik på verk av den stilistiskt svårfångade konstnären.

Under strecket
Publicerad
Hilding Linnqvist, ”I tysta kvällen”, 1919.

Hilding Linnqvist, ”I tysta kvällen”, 1919.

Foto: Leif Mattsson
Hilding Linnqvist, ”Torgbild, fransk småstad”, 1921–25.

Hilding Linnqvist, ”Torgbild, fransk småstad”, 1921–25.

Foto: Moderna museet
Hilding Linnqvist, ”Natt: kvinna med smycken”, 1921.

Hilding Linnqvist, ”Natt: kvinna med smycken”, 1921.

Foto: Leif Mattsson
Hilding Linnqvist, ”Målarinnan”, 1923–24.

Hilding Linnqvist, ”Målarinnan”, 1923–24.

Foto: Bukowskis
Gustav Adolfs torg från Regeringsgatan, 1918.

Gustav Adolfs torg från Regeringsgatan, 1918.

Foto: Henry B Goodwin
Annons

Hilding Linnqvist (1891–1984) var under sina tidiga år nära förbunden med Liljevalchs. Det var där han som 26-årig konstnär debuterade 1916. Och det var dit han återkom på ytterligare fem samlingsutställningar fram till 1925.

När Liljevalchs nu upplåter nästan alla sina salar till målaren och tecknaren är det just dessa år som tas upp. Utställningens curator och katalogredaktör, Susanna Slöör, har letat upp många av de verk som visades på konsthallen och kompletterat med andra verk från samma tid. Sammantaget ger det en mångfacetterad bild av denna stilistiskt sett svårfångade konstnär.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons